Роль асистента вчителя в командній роботі закладу загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням
Вантажиться...
Дата
2023
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статі розглянуто проблему ролі асистента вчителя в командній роботі закладу загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням. Визначено, що асистент вчителя є педагогічним працівником, рівноправним членом педагогічного колективу закладу, що бере участь в освітньому процесі відповідно до своїх обов’язків, визначеними у нормативних документах. Автором висвітлено аспекти співпраці усіх членів команди психолого-педагогічного супроводу. Акцентовано увагу на шляхах співробітництва асистента вчителя з вчителем класу, охарактеризовано моделі їх професійної взаємодій, окреслено низку причин, які заважають співробітництву між усіма членами команди супроводу. Діяльність асистента вчителя як рівноправного учасника команди супроводу дитини з особливими освітніми потребами сприятиме ефективній реалізації інклюзивної освіти на тернах України.
The article examines the problem of the role of a teacher’s assistant in the teamwork of a general secondary education institution with inclusive education. It was determined that the teacher’s assistant is a pedagogical worker, an equal member of the teaching staff of the institution, participating in the educational process in accordance with his duties, defined in regulatory documents. The author highlighted the aspects of cooperation of all members of the team of psychological and pedagogical support. Attention is focused on the ways of cooperation between the assistant teacher and the class teacher, the models of their professional interaction are characterized, and a number of reasons that prevent cooperation between all members of the support team are outlined. The activity of a teacher’s assistant as an equal member of the team accompanying a child with special educational needs will contribute to the effective implementation of inclusive education in Ukraine.8
The article examines the problem of the role of a teacher’s assistant in the teamwork of a general secondary education institution with inclusive education. It was determined that the teacher’s assistant is a pedagogical worker, an equal member of the teaching staff of the institution, participating in the educational process in accordance with his duties, defined in regulatory documents. The author highlighted the aspects of cooperation of all members of the team of psychological and pedagogical support. Attention is focused on the ways of cooperation between the assistant teacher and the class teacher, the models of their professional interaction are characterized, and a number of reasons that prevent cooperation between all members of the support team are outlined. The activity of a teacher’s assistant as an equal member of the team accompanying a child with special educational needs will contribute to the effective implementation of inclusive education in Ukraine.8
Опис
Ключові слова
асистент вчителя, команда психолого-педагогічного супроводу, дитина з особливими освітніми потребами, інклюзивне навчання, заклад загальної середньої освіти, teacher’s assistant, team of psychological and pedagogical support, child with special educational needs, inclusive education, institution of general secondary education
Бібліографічний опис
Багно В. Роль асистента вчителя в командній роботі закладу загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням [Текст] / В. Багно ; науковий керівник Ю. Бондаренко (Картава) // Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: С. М. Кондратюк, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.] . – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. – Вип. 11, т. 1. – С. 7–11.