Restoration and Activity of the Sumy Region Spiritual Education Institution in the Modern Period (1997-2015)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
The article is devoted to the latest stage of the only confessional institution of spiritual education in the Sumy Region which is Sumy Theological Seminary named after His Beatitude Metropolitan Volodymyr (Sabodan) of Kyiv. The article traces the history of the spiritual and educational institution: from the Okhtyrka Theological School (1819), which was moved to Sumy (1889), its closure in 1919, to the resumption of the school’s activities in 1998 and the opening of Sumy Theological Seminary on its basis. The 25th anniversary of the educational process restoration in Sumy Pastoral and Theological School provides an opportunity to study the activity latest stages of Sumy Institution of Spiritual Education. Since 2015 the school was reorganized into Sumy Theological Seminary, which was named in honor of His Beatitude Metropolitan Volodymyr (Sabodan) and operates in this status today. The structure and specifics of the spiritual education institution activity are traditionally closed and have other specific features significantly different from other educational institutions. Thus, it causes research interest. The relevance and practical significance of studying the history and latest updates of Sumy Theological Seminary is also due to the exclusivity of the institution. Sumy Theological Seminary is currently the only denominational institution of spiritual education in the Sumy Region. The study of the spiritual educational institution in the Sumy Region, its history, and its current state, allow us to obtain more precise data about education in the Sumy Region in general. The history of spiritual education in the Region is an integral part of its heritage and defines the contours of its regional cultural and historical portrait, requiring further thorough research. The results of scientific research can be used in the process of studying the history of the Sumy Region as a separate region, educational institutions of the Region, the study of local history and historical-pedagogical courses in pedagogical higher education institutions of Ukraine, in institutions of postgraduate pedagogical education, as well as in religious educational institutions. The purpose of the research is to reproduce little-known facts of the history of Sumy and the Sumy Region, related to the activities of the theological school and seminary, as also individual facts of the religious and social life of the Sumy Region.
Стаття присвячена новітньому етапу історії єдиного в Сумській області конфесійного закладу духовної освіти Сумської духовної семінарії імені Блаженнішого Митрополита Київського Володимира (Сабодана). У статті прослідковується історичний шлях духовного закладу освіти: від Охтирського духовного училища (1819), яке було переміщене до Сум (1889), закриття у 1919 році до відновлення діяльності училища у 1998 році та відкриття на його базі Сумської духовної семінарії. 25-ліття відновлення навчального процесу в Сумському пастирсько-богословському духовному училищі дає привід для дослідження новітнього етапу діяльності Сумського закладу духовної освіти. З 2015 року училище було реорганізоване на Сумську духовну семінарію, яка була названа на честь Блаженнішого Митрополита Володимира (Сабодана) та функціонує у такому статусі нині. Структура та особливості діяльності закладу духовної освіти, який традиційно є закритим та має інші специфічні риси, значно відрізняються від інших закладів освіти, що зумовлює дослідницький інтерес. Актуальність та практичне значення дослідження історії та сучасного стану Сумської духовної семінарії зумовлена також ексклюзивністю зазначеного закладу: Сумська духовна семінарія нині є єдиним у Сумській області конфесійним закладом духовної освіти. Дослідження його історії та нинішнього стану дозволяє отримати більш повні дані про освіту на Сумщині загалом. Історія духовної освіти на Сумщині є невід’ємною складовою її спадщини та визначає обриси її краєзнавчого культурно-історичного портрету, потребує подальшого ґрунтовного дослідження. Результати наукової розвідки можуть бути використані у процесі дослідження історії Сумщини як окремого регіону, закладів освіти Сумщини, вивчення навчальних курсів краєзнавчого та історико-педагогічного характеру в педагогічних ЗВО України, у закладах післядипломної педагогічної освіти, а також у конфесійних закладах освіти. Метою дослідження є відтворення маловідомих фактів історії Сум та Сумщини, пов’язаних із діяльністю духовного училища та семінарії, а також окремих фактів релігійного та суспільного життя Сумщини.
Опис
Ключові слова
spiritual education, theological school, theological seminary, Sumy Diocesе, history of the Sumy Region, history of educational institutions, духовна освіта, духовне училище, духовна семінарія, Сумська єпархія, історія Сумщини, історія закладів освіти
Бібліографічний опис
Taraban Y. Restoration and Activity of the Sumy Region Spiritual Education Institution in the Modern Period (1997-2015) [Теxt] / Y. Taraban // Консенсус : науковий журнал / Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка. – 2023. – № 2. – С. 135–147. – DOI: 10.31110/consensus/2023-02/135-147
Зібрання