Психолого-педагогічні засади організації професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до підтримки батьків, які виховують дітей з особливими потребами

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті акцентовано увагу на потребі надання соціально-педагогічної підтримки батькам, які виховують дітей з особливими потребами. До такої діяльності необхідно готувати майбутніх фахівців соціономічної сфери (соціальних працівників та соціальних педагогів). Відомо, що поява дитини з особливими потребами змінює стосунки родини з оточуючим соціумом й детермінує зміни в всередині сім’ї. Так, батьки відходять від традиційного стилю життя та підлаштовуються до потреб дитини, виникає їх соціальна ізоляція, знижується соціальна активність. Проаналізовано проблеми, які мають батьки, розкрито класифікацію типів родин щодо здійснення соціальної адаптації. Обґрунтовано вагомість професійної діяльності фахівців соціономічної сфери у питаннях допомоги батькам здійснювати соціальну адаптацію та створювати сприятливе соціальне середовище у родині де є дитина з особливими потребами. З психолого-педагогічної позиції професійну підготовку майбутніх фахівців соціономічної сфери розглядаємо як системний процес, що спрямований на досягнення позитивного результату у формуванні готовності до надання допомоги родинам у яких виховуються діти з особливими потребами на основі оволодіння спеціальними знаннями та практичними уміннями й навичками. У методичній площині необхідно працювати над формуванням у здобувачів внутрішньої позитивної мотивації до опанування професійно значимими теоретичними знаннями, та оволодіння практичними уміннями; поєднувати теоретичну та практичну підготовку; активно використовувати інноваційні освітні технології, методи та прийоми; розробляти необхідне навчально-методичне забезпечення відповідно до характеристик освітньої програми, програмних компетентностей (інтегральна компетентність, загальні компетентності, фахові компетентності) та програмних результатів навчання. Розкрито шляхи вдосконалення професійної підготовки здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 231 Соціальна робота; здобувачів освіти другого (магістерського) рівня таких спеціальностей 011 Освітні, педагогічні науки (Соціальна педагогіка) та 231 Соціальна робота (Соціальне адміністрування у громаді) у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка. Висвітлено практичні можливості навчальної дисципліни «Соціальна медіація» з циклу вибіркові для формування у студентів готовності до підтримку батьків, які виховують дітей з особливими потребами.
The article focuses on the need to provide socio-pedagogical support to parents raising children with special needs. It is necessary to train future specialists in the socionomic sphere (social workers and social pedagogues) for such work. It is known that the appearance of a child with special needs changes the family’s relationship with the surrounding society and determines changes within the family. Thus, parents depart from the traditional lifestyle and adapt to the needs of the child, their social isolation occurs and their social activity decreases. The problems faced by parents have been analysed in the article. The classification of family types regarding the implementation of social adaptation has been revealed. The author substantiates the importance of the professional activity of specialists in the socionomic sphere in matters of helping parents to carry out social adaptation and create a favorable social environment in a family where there is a child with special needs. From a psychological and pedagogical point of view, we consider the professional training of future specialists in the socionomic sphere as a systematic process aimed at achieving a positive result in the formation of readiness to provide assistance to families in which children with special needs are raised based on the acquisition of special knowledge and practical skills. In the methodological plane, it is necessary to work on the formation of acquirers’ positive internal motivation to master professionally significant theoretical knowledge and acquire practical skills; combine theoretical and practical training; actively use innovative educational technologies, methods and techniques; develop the necessary educational and methodological support in accordance with the characteristics of the educational program, program competences (integral competence, general competences, professional competences) and program learning outcomes. The paper also reveals the ways of improving the professional training of the acquirers of the first (bachelor) education level in the specialty 231 Social work; the acquirers of the second (master) level of such specialties as 011 Educational and pedagogical sciences (Social pedagogy) and 231 Social work (Social administration in the community) at Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University. The practical possibilities of the educational discipline “Social Mediation” from the selective cycle for the formation of students’ readiness to support parents raising children with special needs have been highlighted.
Опис
Ключові слова
професійна підготовка, майбутні фахівці соціономічної сфери, професійний саморозвиток, підтримка батьків, діти з особливими потребами, professional training, future specialists in the socionomic sphere, professional self-development, support for parents, children with special needs
Бібліографічний опис
Калаур, С. Психолого-педагогічні засади організації професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до підтримки батьків, які виховують дітей з особливими потребами [Текст / С. Калаур // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Л. О. Петриченко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2023. – Т.11, № 4 – С. 35–42. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i4-005