Психологічні чинннки адаптації до школи молодших школярів

Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
B даній роботі теоретично розгдянуто основні підходи проблеми адаптації молодших школярів до шкільного середовиша. Теоретико-методологічний аналіз підходів до проблеми дослідження показав, шо незалежно від відмінностей в уявленнях про адаптапііо в різних концепціях, вона розглядасться як процес і результат ефективної взаємодії особистості з соціальним середовишем. в ході якоії особистість виступас як активний суб’єкт. Дано визначення понять «адаптація», «дезадаптаііія». Проаналізовано причини порушення процесу адаптації. Показано, що основними компонентами адаптаціі дітей мододшого шкільного віку є уявлення, емоції, мотиви, статус і самооцінка, а результатом успішноії адаптаціі виступає адаптованість дитини у соціальному середовищі. Описано результати емпіричного дослідження адаптації молодших школярів до школи на базі КУ ССШ№25 м. Суми. Проведене емпіричне дослідження‚ включає в себе проведення методик: Анкету шкільноі мотиваціі Н.Г. Лускановоії; Методика «Обери потрібне обличчя» P. Темпл., M. Доркі., B. Амен; Методика «Будиночки» О.А. Орєхової. Розроблено протраму корекції роботи з учнями в яких спостерігаються ознаки дезадаптації. Програмні заходи передбачали створення соціального середовища, як цілісної системи, шо забезпечує групову згуртованість всіх учасників корекційного процесу і передбачає комплексність впливу на молодших школярів, за умови задоволення базових соціальних потреб дитини з використанням адаптаційно-розвивальних можливостей різних видів діяльності (предметно-практичної, ігрової, навчальної, трудової). Дієвість розроблсної програми констатована зниженням рівня тривожності молодших школярів, зменшенням кількості негативних емоцій, агресивно-захисних реакцій, усамітнення дітей, покрашенням ïx соціометричного статусу.
Masters work theoretically considers the main approaches to the problem of adaptation of primary school children to the school environment. Theoretical and methodological analysis of approaches to the research problem showed that adaptation is considered as a process and result of an effective interaction of the individual with the social environment, during which the individual acts as an active subject. The concept of "adaptation", "maladaptation" has been established. The reasons for the violation of the adaptation process are analyzed. It is shown that the main components of adaptation of young school age children are ideas, emotions, motives, status and self-esteem, and the result of successful adaptation is the adaptation of the child in the social environment. Empirical research was done on the basis of Sumy specialized school №25. The results were described and analyzed. The conducted empirical research includes methods: The questionnaire of school motivation NG Luskanova, Methodology "Choose the right face" R. Temple, M. Dorki, W. Amen; Methodology "Houses" OA Orekhova. Correction program for kids which have signs of maladaptation is developed. The program includes the creation of a social environment as a holistic system that ensures group cohesion and provides a comprehensive impact on younger students.
Опис
Ключові слова
молодші школярі, адаптація, дезадаптація, етапи адаптації, емоції, навчальна діяльність, тривожність, успішність навчальної діяльності, primary school children, adaptation,, maladaptation, stages of adaptation, emotions, anxiety, educational activities, success of educational activities
Бібліографічний опис
Ніколенко В. В. Психологічні чинннки адаптації до школи молодших школярів [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / В. В. Ніколенко, науковий керівник Т. О. Мотрук . – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 70 с.