Застосування програмного засобу GeoGebra до розв’язування алгебраїчних задач з параметром

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Формулювання проблеми. Процес розв’язування задач з параметром є потужним засобом активізації пізнавальної діяльності учнів. Розгляд таких задач сприяє узагальненню та систематизації знань і, як наслідок, це призводить до підвищення рівня математичної компетентності учнів. Саме тому задачі з параметрами є важливою складовою шкільного курсу математики профільного рівня. Їм присвячені окремі пункти підручників, ряд методичних посібників. Матеріали і методи. Дослідження базується на багаторічному досвіді практичної роботи авторів статті з учнями закладів загальної середньої освіти. Воно, також, є наслідком опрацювання різних джерел даних, проведення міркувань дедуктивного характеру. Результати. В статті проведено огляд посібників та статей в періодичних виданнях, які присвячені традиційним методам розв’язування задач з параметром (аналітичний та графічний методи) і наведено методичні аспекти поєднання традиційного підходу із сучасними засобами навчання математики. Авторами цієї статті пропонується до розгляду низка задач з параметром, розв’язання яких передбачає поєднання традиційних методів з можливістю демонстрації динамічної моделі розглядуваної задачі в середовищі GeoGebra. На нашу думку, саме такий підхід до викладання дозволить забезпечити реалізацію не лише математичної, а й інформаційної компетентностей учня, що є надзвичайно важливим в умовах реформи НУШ в середній школі. Проаналізовано, що в процесі навчання математики система GeoGebra використовується як засіб для візуалізації досліджуваних математичних об’єктів, виразів, ілюстрації методів побудови; як середовище для моделювання та емпіричного дослідження властивостей досліджуваних об’єктів; як комплекс, що надає користувачеві набір спеціалізованих інструментів для створення і перетворення об’єкта. Висновки. Запропонований матеріал може бути використаний як вчителям-початківцями, так і досвідченими педагогам для проведення факультативних занять, оскільки він дозволяє зорієнтуватися в сучасній методичній літературі з даної тематики та зазирнути в творчу майстерню провідних науковців в галузі методики навчання математики.
Formulation of the problem. It is known that solving problems with a parameter is a powerful means of activating the cognitive activity of students. It also helps to generalize and systematize the knowledge. They encourage students to improve their level of mathematical competence. That is why the tasks with parameters are an important component of a school mathematics course at a professional level. Lots of sections of textbooks and several methodical manuals are devoted to them. Materials and methods. The investigation is based on the author’s experience of a long time of practical work with students of institutions of general secondary education. It is also a result of processing different informational sources, conducting reasoning of deductive character, and formulating conclusions. Results. The article provides an overview of such manuals, as well as articles in periodicals, which are devoted to both traditional methods of solving problems with a parameter (analytical and graphical methods), as well as the author's attempts to combine the traditional approach with modern means of teaching mathematics. The authors of this article propose for consideration several problems with the parameter, the solution of which involves a combination of an algorithmic approach with the ability to demonstrate a dynamic model of the considered problem in the GeoGebra environment. In our opinion, this approach to teaching will ensure the implementation of not only mathematical but also informational competencies of the student, which is an extremely important combination in the conditions of the reform of the NUS in secondary schools. During the teaching of algebra, the GeoGebra system is used as a tool for visualizing the studied mathematical objects, and expressions, and illustrating construction methods; as an environment for modeling and empirical research of the properties of the studied objects; as a complex that provides the user with a set of specialized tools for creating and transforming an object. Conclusions. We hope that the proposed material will be useful to both novice teachers and experienced teachers for teaching algebra classes, as it allows you to navigate the modern methodological literature on this topic and to look into the creative workshop of leading scientists in the field of mathematics teaching methods, who willingly share their ideas and experience in scientific articles.
Опис
Ключові слова
рівняння з параметром, система рівнянь з параметром, алгоритм розв’язання, GeoGebra, equation with a parameter, a system of equations with a parameter, solution algorithm, GeoGebra
Бібліографічний опис
Віра М. Застосування програмного засобу GeoGebra до розв’язування алгебраїчних задач з параметром [Текст] / М. Віра, П. Самусенко // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, Т. Г. Дерека та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2023. – Вип. 1 (38). – С. 7–13. – DOI: 10.31110/2413-1571-2023-038-1-00