Чинники визначення конкурентоспроможності закладу вищої освіти в умовах глобалізації ринку освітніх послуг

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті аналізуються чинники конкурентних переваг ЗВО, окреслюються напрями розвитку вітчизняних ЗВО у межах реформування системи вищої освіти в умовах глобалізації ринку освітніх послуг. Для досягнення мети використано низку теоретичних методів наукового пізнання: аналіз економічної, психолого-педагогічної і методичної літератури, систематизація, спостереження, порівняння та узагальнення. За визначених аспектів, глобалізація ринку освітніх послуг обумовлює поглиблений розвиток вищої освіти та виступає фактором розросту науково-інтелектуальних перспектив громади, а продукування конкурентної сфери на ринку освітніх послуг визначається як один із найвищих щаблів національних пріоритетів розвитку країни. Сучасний ринок освітніх послуг характеризується станом, коли пропозиції на ринку освіти значно перевищують попит, що обумовлює здійснення освітньої діяльності ЗВО в умовах наскрізної конкуренції, яка постійно підвищується через зростаючі запити до якості з боку держави та майбутніх фахівців. Представлений аналіз чинників конкурентних переваг ЗВО у межах реформування системи вищої освіти в умовах глобалізації ринку освітніх послуг засвідчив, що під конкурентоспроможністю ЗВО передбачають здатність закладу оптимальним шляхом задовольняти наявні та впливати на формування майбутніх запитів споживачів освітніх послуг через сформовані власні конкурентні переваги. Головними аспектами дефініції категорії «конкурентоспроможності ЗВО» можна визначити: порівнюваність, відкритість, динамічність, предметність, іміджевість, системність, об’єктивність чинників формування конкурентних переваг. Перспективам подальших досліджень підлягають існуючі підходи до розкриття сутності основних ознак моніторингу конкурентного середовища ЗВО; аналіз впливу системи зовнішніх і внутрішніх факторів на формування конкурентних переваг ЗВО в умовах військового стану. Уточнення потребує технологія оцінки конкурентного середовища ЗВО, що вимагає дослідження відповідного інструментарію.
The article analyzes the factors of competitive advantages of higher education institutions, outlines the directions of development of domestic higher education institutions within the framework of reforming the higher education system in the conditions of globalization of the educational services market. To achieve the goal, a number of theoretical methods of scientific knowledge were used: analysis of economic, psychological-pedagogical and methodical literature, systematization, observation, comparison and generalization. According to certain aspects, the globalization of the educational services market determines the in-depth development of higher education and acts as a factor in the growth of scientific and intellectual prospects of the community, and the production of a competitive sphere in the market of educational services is defined as one of the highest levels of the national development priorities of the country. The modern market of educational services is characterized by a state when offers on the education market significantly exceed demand, which conditions the implementation of educational activities of higher education institutions in conditions of cross-cutting competition, which is constantly increasing due to growing demands for quality from the state and future specialists. The presented analysis of the factors of the competitive advantages of higher education institutions within the framework of the reform of the higher education system in the conditions of the globalization of the educational services market testified that the competitiveness of higher educational institutions includes the ability of the institution to optimally satisfy the existing and influence the formation of future demands of consumers of educational services through its own competitive advantages. The main aspects of the definition of the category «competitiveness of higher education institutions» can be defined as: comparability, openness, dynamism, objectivity, image quality, systematicity, objectivity of the factors of formation of competitive advantages. Prospects for further research are subject to existing approaches to uncovering the essence of the main features of monitoring the competitive environment of higher education institutions; analysis of the influence of the system of external and internal factors on the formation of the competitive advantages of the ZVO in conditions of martial law. The technology for evaluating the competitive environment of higher education institutions requires clarification, which requires the study of appropriate tools.
Опис
Ключові слова
заклад вищої освіти, освітні послуги, конкурентоспроможність, процес формування конкурентоспроможності, система вищої освіти, фактори формування конкурентних переваг, глобалізація ринку освітніх послуг, higher education institution, educational services, competitiveness, process of competitiveness formation, higher education system, factors of competitive advantage formation, globalization of the educational services market
Бібліографічний опис
Петриченко, Л. Чинники визначення конкурентоспроможності закладу вищої освіти в умовах глобалізації ринку освітніх послуг [Текст / Л. Петриченко // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Л. О. Петриченко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2023. – Т.11, № 1 – С. 28–34. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i1-005