Організація гурткових занять з 3D-моделювання в середовищі Cinema 4D
Вантажиться...
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У роботі висвітлено особливості організації, проведення і підготовки гурткових занять з вивчення 3Dмоделювання в середовищі Cinema 4D. На основі аналізу науково-педагогічних джерел нами було охарактеризовано гурткові заняття як одну з форм організації позакласної роботи. Уточнено методичні особливості проведення гурткових занять. А саме: визначено мету, означено функції, розглянуто принципи, визначено дидактичні засоби та приведено форми проведення гурткових занять загалом та зокрема з інформатики. Визначено місце вивчення теми «3D-моделювання» в шкільній програмі та проведено аналіз підручників на наявність даної теми.
Зроблено висновок про недостатнє вивчення даної теми в школі та недооцінення перспектив вивчення даної теми учнями. Здійснено аналіз спеціального програмного забезпечення для вивчення теми «3D-моделювання» в школі. Зокрема, Cinema 4D та представлено як найбільш вдалий вибір програмного забезпечення для проведення гурткових занять з інформатики для вивчення теми «3D-моделювання». За результатами дослідження розроблено авторську програму та методичні рекомендації для проведення гурткових занять з інформатики для вивчення теми тривимірного моделювання. Де представлено теоретичний матеріал та приклади практичних завдань для учнів, що є викладено згідно тем, що підібрані відповідно до вимог міністерства освіти, методичних особливостей проведення гурткових занять з інформатики та особливостей викладання теми 3Dмоделювання.
The work highlights the peculiarities of organizing, conducting, and preparing circles classes on studying 3D modeling in the Cinema 4D environment. Based on the analysis of scientific and pedagogical sources, we characterized circles classes as one of the forms of organizing extracurricular work. The methodical features of conducting circles classes have been specified. Namely: the purpose is defined, the functions are defined, the principles are considered, didactic tools are defined, and the forms of conducting circles classes in general and in computer science, in particular, are given. The place of study of the topic "3D-modeling" in the school curriculum was determined and textbooks were analyzed for the presence of this topic. A conclusion was made about the insufficient study of this topic at school and the underestimation of the prospects of studying this topic by students. An analysis of special software for studying the topic "3D modeling" at school was carried out. In particular, Cinema 4D is presented as the most successful choice of software for conducting computer science circles classes for studying the topic "3D modeling". According to the results of the research, the author's program and methodical recommendations were developed for holding circles classes in computer science for studying the topic of three-dimensional modeling. Where theoretical material and examples of practical tasks for students are presented, which are presented according to topics selected by the requirements of the Ministry of Education, methodical features of conducting group classes in informatics, and features of teaching the topic of 3D modeling.
The work highlights the peculiarities of organizing, conducting, and preparing circles classes on studying 3D modeling in the Cinema 4D environment. Based on the analysis of scientific and pedagogical sources, we characterized circles classes as one of the forms of organizing extracurricular work. The methodical features of conducting circles classes have been specified. Namely: the purpose is defined, the functions are defined, the principles are considered, didactic tools are defined, and the forms of conducting circles classes in general and in computer science, in particular, are given. The place of study of the topic "3D-modeling" in the school curriculum was determined and textbooks were analyzed for the presence of this topic. A conclusion was made about the insufficient study of this topic at school and the underestimation of the prospects of studying this topic by students. An analysis of special software for studying the topic "3D modeling" at school was carried out. In particular, Cinema 4D is presented as the most successful choice of software for conducting computer science circles classes for studying the topic "3D modeling". According to the results of the research, the author's program and methodical recommendations were developed for holding circles classes in computer science for studying the topic of three-dimensional modeling. Where theoretical material and examples of practical tasks for students are presented, which are presented according to topics selected by the requirements of the Ministry of Education, methodical features of conducting group classes in informatics, and features of teaching the topic of 3D modeling.
Опис
Ключові слова
гурткові заняття, гуртки, гурткова робота, 3D-моделювання, навчання інформатики, гуртки з інформатики, Cinema 4D, circles classes, circles, circles work, 3D modeling, computer science education, computer science circles, Cinema 4D
Бібліографічний опис
Носаченко, Д. Організація гурткових занять з 3D-моделювання в середовищі Cinema 4D [Текст] / Д. Носаченко, А. Юрченко // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ редакційна рада: О. В. Семеніхіна, З. Бак, М. П. Вовк та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2020. – Т.7, № 1 – С. 39–47.