Теоретико-практичні засади формування культури професійної комунікації майбутніх фахівців з економіки в умовах інформаційно-освітнього середовища ЗВО

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено теоретичне узагальнення та наукове розв’язання проблеми формування культури професійної комунікації майбутніх фахівців з економіки в умовах інформаційно-освітнього середовища ЗВО: розроблено педагогічну систему формування культури професійної комунікації майбутніх фахівців з економіки в умовах інформаційно-освітнього середовища ЗВО у єдності трьох складових (аналітично-цільова, методико-практична, контрольно-результативна) та експериментально перевірено її ефективність; визначено теоретико-практичні засади формування культури професійної комунікації майбутніх фахівців з економіки в умовах інформаційно-освітнього середовища ЗВО через наукове обґрунтування та характеристику сутності й змісту феномену „культура професійної комунікації майбутніх фахівців з економіки”; визначено сутність і структуру поняття „культура професійної комунікації майбутніх економістів”, яке розглядається у єдності п’яти компонентів: аксіологічного, теоретичного, професійно-термінологічного, процедурного, особистісного; розроблено критерії та показники: ціннісно-мотиваційний (загальнокультурна обізнаність), когнітивний (граматична обізнаність, лексична обізнаність, ІТ-обізнаність), вербально-операційний (здатність оперувати термінами, перцептивно-мовленнєва здатність), поведінково-комунікативний (уміння е-комунікації, професійно-креативні вміння), рефлексивний (вольові якості, здатність до самооцінки). Кількісними параметрами показників визначено характеристики рівнів культури професійної комунікації майбутніх фахівців з економіки: досконалий, високий, середній, базовий.
The scientific novelty is that for the first time developed, theoretically substantiated and experimentally tested the effectiveness of the pedagogical system of forming a culture of professional communication of future specialists in economics in the information-educational environment in university in the unity of three components (analytically target is based on synthesis of system, information, personalprofessional, axiological, culturological approaches and general didactic and specific principles (specific principles of professional training; specific principles of using the information-educational environment in university; didactic principles of construction of informationeducational environment, special principles of content of information-educational environment in university) methodical-practical is based on traditional and innovative forms (problem lectures, seminars, round tables, discussions, projects, conferences, on-line training, master classes, trainings, webinars, chats), information-perceptual, reproductive and active methods (business games, essays, Senkan, work with dictionaries, activities in pairs and groups, word clouds, scribing, discussions, search activities, web-quests), means ( speech; electronic mailboxes, social networks, educational platforms, video and audio recordings, presentations and projects, creation of electronic cabinets and blogs) training; control-effective characterizes the criterion basis for determining the levels of formation of the culture of professional communication) the theoretical and practical bases of formation of the culture of professional communication of future specialists in economics in the informationeducational environment in university; defined the essence and structure of the concept of "culture of professional communication of future economists", which is considered in the unity of five components: axiological, theoretical, professional-terminological, procedural, personal; criteria and indicators have been developed, thanks to which it becomes possible to determine the levels of formation of the culture of professional communication of future specialists in economics; the content of educational programs for the training of future specialists in economics, methods and organizational forms of training, which contribute to the formation of a culture of professional communication of future specialists in economics in the information and educational environment of the university; the scientific provisions of the theory and methods of professional training of specialists in economics have been further developed; scientific ideas about the essence, structure, criteria and levels of formation of the culture of professional communication of future specialists in economics in the information and educational environment in university.
Опис
Ключові слова
культура професійної комунікації, професійна комунікація, майбутні фахівці з економіки, формування культури професійної комунікації, інформаційно-освітнє середовище, професійна освіта, культура, culture of professional communication, professional communication, future specialists in economics, formation of culture of professional communication, information-educational environment, professional education, culture
Бібліографічний опис
Харченко, І. Теоретико-практичні засади формування культури професійної комунікації майбутніх фахівців з економіки в умовах інформаційно-освітнього середовища ЗВО [Текст] / І. Харченко // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ редакційна рада: О. В. Семеніхіна, З. Бак, М. П. Вовк та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2021. – Т.8, № 1 – С. 47–57. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol8i1-007