Педагогічні умови формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології у процесі фахової підготовки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
На основі аналізу наукових пошуків вітчизняних учених із проблеми дослідження, власного досвіду викладацької діяльності в педагогічному закладі вищої освіти, ураховуячи результати опитування науково-педагогічних працівників та експертного оцінявання, нами визначено педагогічні умови формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології у процесі фахової підготовки. У процесі виявлення й обґрунтування педагогічних умов формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології враховувано: сутність і зміст досліджуваної здатності; забезпечення впливу на всі структурно-функціональні компоненти екокомпетентності; узгодженість із виокремленими педагогічними закономірностями і принципами; загальні підходи до організації та здійснення фахової підготовки майбутніх учителів біології.
Based on the analysis of the national scientists’ research on the studied problem, the own experience of the teaching activities in a pedagogical institution of higher education, the results of the survey of research and teaching staff and expert assessment we have defined pedagogical conditions of the ecological competence formation of the future biology teachers during the professional training. In the process of identification and justification of the pedagogical conditions of the ecological competence formation of the future biology teachers we have been considering the following: the essence and content of the studied ability; ensuring the impact on all the structural and functional components of the ecological competence; compliance with the selected pedagogical laws and principles; general approaches to the organization and implementation of professional training of the future biology teachers. Based on the analysis of scientific research of domestic scientists on the problem of research, own experience of teaching in a pedagogical institution of higher education, taking into account the results of surveys of research and teaching staff and expert evaluation, we have identified the following pedagogical conditions for ecological competence of future biology teachers: creation of ecologically oriented educational environment; improving the content of professional educational components by including the ecological component and the introduction of elective courses in environmental and pedagogical direction; using innovative learning technologies in the professional training of future biology teachers; optimization of practical training of future biology teachers by updating the ecological component; orientation of the educational process on the development of reflective individuality of the future biology teacher. Note, that each of the defined pedagogical conditions is aimed at forming the environmental competence of future biology teachers in the process of professional training. At the same time, each individual condition cannot fully ensure the effectiveness of the educational process, and only their systemic unity allows to successfully carry out the research process. The chosen direction of our research will be continued in the study of such an issue as development and implementation of a model of pedagogical system for the formation of environmental competence of future teachers.
Опис
Ключові слова
компетентність, екологічна компетентність, умови, педагогічні умови, майбутні вчителі біології, competence, ecological competence, conditions, pedagogical conditions, future biology teachers
Бібліографічний опис
Хроленко, М. Педагогічні умови формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології у процесі фахової підготовки [Текст] / М. Хроленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 1 (115). – С. 137–148. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.01/137-148.