Теоретичні та методичні засади формування готовності викладача до професійної діяльності
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
В магістерській роботі показано, що в сучасному гуманітарному знанні існує різноманіття підходів до вивчення проблеми формування готовності викладача до професійної діяльності. Це пов’язано, як із зростаючою зацікавленістю дослідників даною проблемою, що зумовлено загальною логікою розвитку вивчення людини, так і з характером сучасних соціальних процесів. Розгляд теоретичних засад підготовки викладачів до професійної діяльності як різноманітного і складного явища дозволяє віднести його до ціннісно-значущих характеристик соціального буття. У магістерській роботі досліджені теоретичні та методичні основи формування готовності викладача до професійної діяльності. Підготовка до професійної діяльності викладача дозволяє простежити зв'язок економічних, соціальних і культурних параметрів через сутнісні характеристики індивіда. Професійна діяльність викладача є тією частиною духовної та матеріальної культури, яка сукупно відображає досягнення людини на певному етапі розвитку. Піднята проблема може бути представлена як аксіологічна і семіотична система, що відображає норми, характерні для окремих груп і суспільства в цілому.
The master's thesis shows that in modern humanities there is a variety of approaches to studying the problem of forming a teacher's readiness for professional activity. This is due both to the growing interest of researchers in this problem, due to the general logic of human development, and the nature of modern social processes. Consideration of the theoretical foundations of teacher training for professional activities as a diverse and complex phenomenon allows us to attribute it to the value-significant characteristics of social life. In the master's thesis the theoretical and methodical bases of formation of readiness of the teacher for professional activity are investigated. Preparation for the professional activity of the teacher allows to trace the connection of economic, social and cultural parameters through the essential characteristics of the individual. The professional activity of a teacher is that part of the spiritual and material culture, which collectively reflects the achievements of man at a certain stage of development. The raised problem can be presented as an axiological and semiotic system that reflects the norms specific to individual groups and society as a whole. Key words: network, network interaction, institution of higher education, innovative development.
The master's thesis shows that in modern humanities there is a variety of approaches to studying the problem of forming a teacher's readiness for professional activity. This is due both to the growing interest of researchers in this problem, due to the general logic of human development, and the nature of modern social processes. Consideration of the theoretical foundations of teacher training for professional activities as a diverse and complex phenomenon allows us to attribute it to the value-significant characteristics of social life. In the master's thesis the theoretical and methodical bases of formation of readiness of the teacher for professional activity are investigated. Preparation for the professional activity of the teacher allows to trace the connection of economic, social and cultural parameters through the essential characteristics of the individual. The professional activity of a teacher is that part of the spiritual and material culture, which collectively reflects the achievements of man at a certain stage of development. The raised problem can be presented as an axiological and semiotic system that reflects the norms specific to individual groups and society as a whole. Key words: network, network interaction, institution of higher education, innovative development.
Опис
Ключові слова
готовність, заклад вищої освіти, викладач, професійна діяльність, readiness, institution of higher education, teacher, professional activity
Бібліографічний опис
Поздняков С. В. Теоретичні та методичні засади формування готовності викладача до професійної діяльності [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / С. В. Поздняков, науковий керівник О. І. Скоробогатська. – Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2021. – 86 с.