Lawyer’s Emotional Intelligence and Professional Ethics Development: Aspects of the Widespread Introduction of Legal Clinic

Анотація
Topicality. The urgency of the research is stipulated by the necessity to critically reflect on functioning of an innovative form of legal education – a legal clinic in order to determine the possibility of clinical education to be a factor in the development of students’ emotional intelligence and professional ethics. The purpose of the article. The purpose of the article is to systematically cover the possible positive and negative aspects of the widespread introduction of legal clinic as a means of individual students’ qualities development into law education. Methods. The study is based on the method of systematic analysis, allowing comprehensively cover legal clinics functions and critically evaluate the impact of legal clinics on emotional intelligence and professional ethics of future lawyers’ development. Results. The article shows that legal clinic, being an innovative form of legal education aimed at developing practical skills of future lawyers, performs both educational and social functions, substantiates that legal clinic promotes the development of emotional intelligence (allowing students to better understand and control their emotion, as well as to adequately perceive the client's psychological state, choosing appropriate tactics of behavior) and professional ethics (understanding the importance of the principle of the rule of law, the priority of human rights, awareness of the role of a lawyer in society and the importance of pro bono activities). Significance of results. Article materials can be used for further study of legal clinics impact on the future law practitioners’ individual qualities development, and can also be the benchmarks for improving the legal clinical education
Актуальність. Актуальність дослідження зумовлена ​​необхідністю критичного осмислення функціонування інноваційної форми юридичної освіти – юридичної клініки з метою визначення можливості клінічної освіти бути фактором розвитку емоційного інтелекту та професійної етики студентів. . Мета статті. Мета статті – системно висвітлити можливі позитивні та негативні сторони широкого впровадження юридичної клініки як засобу розвитку якостей особистості студентів у юридичній освіті. методи. Дослідження базується на методі системного аналізу, що дозволяє комплексно охопити функції юридичних клінік та критично оцінити вплив юридичних клінік на емоційний інтелект та професійну етику розвитку майбутніх юристів. Результати. У статті показано, що юридична клініка, будучи інноваційною формою правової освіти, спрямованою на формування практичних навичок майбутніх юристів, виконує як виховну, так і соціальну функції, обґрунтовано, що юридична клініка сприяє розвитку емоційного інтелекту (дозволяє студентам краще розуміти та контролювати свої емоції). , а також адекватно сприймати психологічний стан клієнта, обираючи відповідну тактику поведінки) та професійної етики (розуміння важливості принципу верховенства права, пріоритету прав людини, усвідомлення ролі адвоката в суспільстві та важливість діяльності pro bono). Значимість результатів. Матеріали статті можуть бути використані для подальшого вивчення впливу юридичних клінік на розвиток індивідуальних якостей майбутніх практикуючих юристів, а також можуть бути орієнтирами для вдосконалення юридичної клінічної освіти.
Опис
Ключові слова
educational process, emotional intelligence, legal clinic, professional ethics, rule of law, навчальний процес, емоційний інтелект, юридична клініка, професійна етика, верховенство права
Бібліографічний опис
Lawyer’s Emotional Intelligence and Professional Ethics Development: Aspects of the Widespread Introduction of Legal Clinic [Text] / A. M. Kuchuk, B. I. Andrusyshyn, Y. V. Bilozorov, O. V. Minchenko, L. A. Filianina // Linguistics and Culture Review. – 2021. – № 5(S2). – P. 608–618. – DOI: 10.37028/lingcure.v5nS2.1395