Використання нейропсихологічного підходу у роботі корекційного педагога в закладах загальної середньої освіти

Анотація
Об’єктом дослідження є професійна діяльність корекційного педагога в закладах загальної середньої освіти. Предмет дослідження – використання нейропсихологічного підходу у роботі корекційного педагога в закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження – виявити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність організації корекційно-розвиткової роботи з дітьми молодшого шкільного віку з труднощами у навчанні з використанням нейропсихологічного підходу. Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел та двох додатків. У вступі обґрунтована актуальність дослідження, визначена мета та завдання дослідження. У першому розділі висвітлено роль нейропсихологічного підходу у корекції порушень розвитку дітей молодшого шкільного віку, дано визначення поняття латералізації вищих психічних функцій, розкрито нейропсихологічні аспекти мовленнєвих порушень. У другому розділі описано методи визначення рівня розвитку пізнавальних здібностей учнів за допомогою нейропсихологічного підходу, досліджено рівень парціальних відхилень у формуванні вищих психічних функцій дітей молодшого шкільного віку з труднощами у навчанні. У третьому розділі запропоновано комплекс нейропсихологічних вправ, спрямованих на корекцію вищих психічних функцій дітей молодшого шкільного віку з труднощами у навчанні, висвітлено методику проведення корекційної роботи на основі нейропсихологічного підходу та проведено аналіз результативності формувальної частини експерименту. У висновках узагальнено основні результати магістерського дослідження. Апробація результатів дослідження. Основні положення і окремі результати дослідження було представлено на VІІІ Міжнародній науково-практичній конференції студентів та молодих учених «Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців» (19 травня 2021 року, м. Суми); VІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі на базі кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Навчально-наукового інституту педагогіки і психології Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка » (24 листопада 2021 року, м. Суми). Матеріали магістерського дослідження висвітлені у 2 публікаціях. Загальний обсяг роботи – 108 сторінок, з них – 65 сторінок основного тексту, 3 рисунки, 4 таблиці, 53 джерела.
The object of research is the professional activity of a correctional teacher in general secondary education institutions. The subject of research is the use of a neuropsychological approach in the work of a correctional teacher in general secondary education institutions. The purpose of the study is to identify, theoretically substantiate and experimentally test the effectiveness of the organization of correctional and developmental work with children of primary school age with learning difficulties using a neuropsychological approach. The master's thesis consists of an introduction, three sections, conclusions and a list of sources used and two appendices. The introduction substantiates the relevance of the study, defines the purpose and objectives of the study. The first section highlights the theoretical and methodological foundations of the neuropsychological approach, defines the basic concepts, reveals the neuropsychological aspects of speech disorders. The second section describes the methods of determining the level of development of cognitive abilities of students using a neuropsychological approach, the level of partial deviations in the formation of higher mental functions of children of primary school age. The third section offers a set of neuropsychological exercises aimed at correcting higher mental functions of primary school children with learning difficulties, highlights the method of corrective work based on the neuropsychological approach and analyzes the effectiveness of the formative part of the experiment. The conclusions summarize the main results of the master's study. Approbation of research results. The main provisions and some results of the study were presented at the VIII International Scientific and Practical Conference of Students and Young Scientists "Corrective and Inclusive Education through the Eyes of Young Scientists" (May 19, 2021, Sumy); VII International Scientific and Practical Conference "Correctional and Rehabilitation Activities: Development Strategies in the National and World Dimensions on the Basis of the Department of Special and Inclusive Education of the Educational and Scientific Institute of Pedagogy and Psychology of Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko "(November 24, 2021, Sumy). Materials of the master's research are covered in 2 publications. The total volume of the work is 108 pages, including 65 pages of the main text, 3 figures, 4 tables, 53 sources.
Опис
Ключові слова
нейропсихологія, вищі психічні функції, функціогенез, нейропсихологічний підхід, нейропсихологічна діагностика і корекція, розвиток мовлення, neuropsychology, higher mental functions, functional genesis, neuropsychological approach, neuropsychological diagnosis and correction, speech development
Бібліографічний опис
Радько, Т. М. Використання нейропсихологічного підходу у роботі корекційного педагога в закладах загальної середньої освіти [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / Т. М. Радько, науковий керівник Л. О. Прядко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 108 с.