Розвиток творчого самовираження учнів з інтелектуальними порушеннями в процесі гурткової роботи
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Об’єктом дослідження є процес творчого самовираження дітей
з інтелектуальними порушеннями в умовах освітнього процесу.
Предмет дослідження – шляхи розвитку творчого самовираження дітей
з інтелектуальними порушеннями середнього шкільного віку в процесі гурткової роботи.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність змісту гурткової роботи для розвитку творчого самовираження дітей з інтелектуальними порушеннями середнього шкільного віку в умовах закладу спеціальної освіти.
Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел.
У вступі обґрунтована актуальність дослідження, визначена мета та завдання дослідження.
У першому розділі висвітлено теоретичні аспекти процесу розвитку творчого самовираження учнів з інтелектуальними порушеннями, дано визначення основних понять, проаналізовано особливості процесу розвитку творчого самовираження дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах спеціального освітнього закладу.
У другому розділі висвітлено організацію процесу розвитку творчого самовираження учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах освітнього закладу, визначено показники і стан розвитку творчого самовираження в дітей середнього шкільного віку з інтелектуальними порушеннями та критерії їх оцінювання, розкрито особливості впровадження гурткової роботи в спеціальній школі для учнів з інтелектуальними порушеннями.
У третьому розділі обґрунтовано експериментальну перевірку ефективності гурткової роботи в процесі розвитку творчого самовираження учнів з інтелектуальними порушеннями, висвітлено зміст процесу розвитку творчого самовираження в учнів з інтелектуальними порушеннями середнього шкільного віку в процесі гурткової роботи в умовах спеціального освітнього закладу. На заняттях з дітьми акцентували увагу учнів не на виготовлення конкретного виробу, а на її конструктивній побудові, загальній закономірності пристрою виробу цього типу, демонстрували варіанти, щоб діти змогли б вдома самостійно зробити потрібний виріб. Проведено аналіз результативності формувальної частини експерименту.
У висновках узагальнено основні результати магістерського дослідження.
Апробація результатів дослідження. Окремі результати дослідження доповідалися під час проведення «Круглого столу» з проблем психолого-педагогічної і соціальної реабілітації, соціально-трудової адаптації та інтеграції дітей з обмеженими можливостями здоров’я в рамках проблемної групи за темою «Формування безперешкодного середовища для життєдіяльності дітей з обмеженими можливостями здоров’я»; під час участі у VІ Міжнародній науково-практичній конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» (листопад 2020 р.,
м. Суми); під час участі у VІІІ Міжнародній науково-практичній конференції студентів та молодих учених «Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців» (травень, 2021 р., м. Суми); під час участі у VІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» (листопад 2021 р.,
м. Суми). Матеріали магістерського дослідження висвітлені у 2 публікаціях.
Загальний обсяг роботи – 94 сторінки, з них – 72 сторінки основного тексту, 9 рисунків, 12 таблиць, 80 джерел.
The object of research is the process of creative self-expression of children with intellectual violations in the educational process. Subject of research – ways of development of creative self-expression of children with intellectual high school age violations in the process of circular work. The purpose of the study is to theoretically substantiate and experimentally check the effectiveness of the content of circular work for the development of creative self-expression of children with intellectual violations of high school age in the conditions of special education institution. Master’s work consists of entry, three sections, conclusions and list of sources used. In the introduction, the relevance of the study is substantiated, the purpose and objectives of the study are determined. In the first section, the theoretical aspects of the development of creative self-expression of students with intellectual violations are highlighted, the peculiarities of the development of creative self-expression of children with intellectual violations in the conditions of a special educational institution are analyzed. In the second section, the organization of the development of creative self-expression of students with intellectual violations in the conditions of the educational institution is highlighted, the indicators and state of development of creative self-expression in children of middle school age with intellectual violations and criteria for their evaluation are determined, the features of the implementation of circles in a special school for students with intellectual students are determined. a violation. The third section substantiates the experimental verification of the effectiveness of circular work in the process of developing creative self-expression of students with intellectual disorders, the content of the development of creative self-expression in students with intellectual violations of high school age in the process of special educational institution are highlighted. In classes with children emphasized the students' attention not to the manufacture of a particular product, but on its constructive construction, the general pattern of the device of this type, showed variants so that children can do the desired product at home. An analysis of the effectiveness of the molding part of the experiment was carried out. The conclusions are summarized the main results of the master’s study. Approbation of research results. Separate results of research were reported during the «round table» on problems of psychological and pedagogical and social rehabilitation, social and labor adaptation and integration of children with limited health opportunities within the problem group on the topic «Formation of an unimpeded environment for the life of children with disabilities of health capabilities»; During participation in the VI International Scientific and Practical Conference «Correctional-Rehabilitation Activity: Development Strategies in the National and World Dimension» (November 2020, m. Sumy); During participation in the VII International Scientific and Practical Conference «Correctional-Rehabilitation Activity: Development Strategies in the National and World Dimension» (November 2021, m. Sumy). Masters research materials are highlighted in 2 publications. The total volume of the work is 94 pages, of which are 72 pages of the main text, 9 drawings, 12 tables, 80 sources.
The object of research is the process of creative self-expression of children with intellectual violations in the educational process. Subject of research – ways of development of creative self-expression of children with intellectual high school age violations in the process of circular work. The purpose of the study is to theoretically substantiate and experimentally check the effectiveness of the content of circular work for the development of creative self-expression of children with intellectual violations of high school age in the conditions of special education institution. Master’s work consists of entry, three sections, conclusions and list of sources used. In the introduction, the relevance of the study is substantiated, the purpose and objectives of the study are determined. In the first section, the theoretical aspects of the development of creative self-expression of students with intellectual violations are highlighted, the peculiarities of the development of creative self-expression of children with intellectual violations in the conditions of a special educational institution are analyzed. In the second section, the organization of the development of creative self-expression of students with intellectual violations in the conditions of the educational institution is highlighted, the indicators and state of development of creative self-expression in children of middle school age with intellectual violations and criteria for their evaluation are determined, the features of the implementation of circles in a special school for students with intellectual students are determined. a violation. The third section substantiates the experimental verification of the effectiveness of circular work in the process of developing creative self-expression of students with intellectual disorders, the content of the development of creative self-expression in students with intellectual violations of high school age in the process of special educational institution are highlighted. In classes with children emphasized the students' attention not to the manufacture of a particular product, but on its constructive construction, the general pattern of the device of this type, showed variants so that children can do the desired product at home. An analysis of the effectiveness of the molding part of the experiment was carried out. The conclusions are summarized the main results of the master’s study. Approbation of research results. Separate results of research were reported during the «round table» on problems of psychological and pedagogical and social rehabilitation, social and labor adaptation and integration of children with limited health opportunities within the problem group on the topic «Formation of an unimpeded environment for the life of children with disabilities of health capabilities»; During participation in the VI International Scientific and Practical Conference «Correctional-Rehabilitation Activity: Development Strategies in the National and World Dimension» (November 2020, m. Sumy); During participation in the VII International Scientific and Practical Conference «Correctional-Rehabilitation Activity: Development Strategies in the National and World Dimension» (November 2021, m. Sumy). Masters research materials are highlighted in 2 publications. The total volume of the work is 94 pages, of which are 72 pages of the main text, 9 drawings, 12 tables, 80 sources.
Опис
Ключові слова
розвиток, творче самовираження, гурткова робота, учні з інтелектуальними порушеннями, спеціальний заклад освіти, development, creative expression, circle work, students with intellectual violations, special institution of education
Бібліографічний опис
Шкурупій, К. І. Розвиток творчого самовираження учнів з інтелектуальними порушеннями в процесі гурткової роботи [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / К. І. Шкурупій, науковий керівник О. В. Колишкін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. – 94 с.