Formation of Individual Style of Future Teachers Professional Activity: Pedagogical Situations Simulation

Анотація
The article outlines the current problems of professional training of future physical education teachers in universities. It is noted that their professional training acquires special significance in the current conditions of socio-economic and sociocultural transformations in the country and the world. The system of professional training of future teachers of this profile requires updating the content, finding additional methods, forms, and means of teaching that will contribute to the formation of their individual style of professional activity. Such needs are due to changes in the pedagogical field, updating the requirements for physical education teachers, presented in official government documents. It has been proven that modelling is an effective teaching method. Its importance in the process of professional training of future physical education teachers is emphasized. The purpose of such training is not only the acquisition of the necessary amount of theoretical knowledge but also the formation of future teachers' individual style of professional activity as an effective means of adaptation and self-realization in the realities of a modern school. The article summarizes the data of theoretical analysis of pedagogical and scientific-methodical literature on the modelling of pedagogical situations. The essence of modelling as an important factor in the formation of the individual style of professional activity of the future teacher is analysed. It is proved that pedagogical situations should be used in lectures, seminars, and practical classes, especially before preparation for pedagogical practice. It is determined that effective methods of solving pedagogical situations are role-playing games, discussions with the analysis of specific situations, which deepen the knowledge of the discussed problem, activate the creative potential of future teachers. It is concluded that modelling is an important prerequisite and means of effective formation of individual style of professional activity of future physical education teachers in higher education institutions. The approaches of different authors to the peculiarities of modelling different pedagogical situations and their impact on the professional development of future teachers are summarized.
У статті окреслено актуальні проблеми професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в закладах вищої освіти. Зазначено, що цей процес набуває особливого значення в сучасних умовах суспільно- економічних та соціокультурних трансформацій, які відбуваються в країні та світі. Система професійної підготовки майбутніх учителів вказаного профілю потребує оновлення змісту, пошуку додаткових методів, форм та засобів навчання, які сприятимуть формуванню індивідуального стилю професійної діяльності. Такі потреби зумовлені змінами, що відбуваються у зв’язку з оновленням вимог до вчителів фізичної культури, представлених в офіційних державних документах. Доведено, що моделювання є дієвим методом навчання. Підкреслюється його значення в процесі професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Метою такої підготовки є не лише засвоєння необхідного обсягу теоретичних знань, а й формування в майбутніх учителів індивідуального стилю професійної діяльності як ефективного засобу адаптування та самореалізації в умовах реалій сучасної школи. У статті узагальнено дані теоретичного аналізу педагогічної та науково-методичної літератури щодо моделювання педагогічних ситуацій. Проаналізовано сутність моделювання як важливого чинника формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутнього вчителя. Доведено, що педагогічні ситуації доцільно застосовувати на лекційних, семінарських та практичних заняттях, особливо перед підготовкою до педагогічної практики. Визначено, що дієвими методами розв’язання педагогічних ситуацій є рольові ігри, дискусії з аналізом конкретних ситуацій, які поглиблюють знання з обговорюваної проблеми, активізують творчий потенціал майбутніх учителів. Зроблено висновок про те, що моделювання є важливою передумовою та засобом ефективного формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури в закладах вищої освіти. Узагальнено підходи різних авторів щодо особливостей моделювання різних педагогічних ситуацій та їх вплив на професійне становлення майбутнього вчителя.
Опис
Ключові слова
model, modelling, individual style of professional activity, pedagogical situations, physical education teache, моделювання, індивідуальний стиль професійної діяльності, педагогічні ситуації, модель, учитель фізичної культури
Бібліографічний опис
Formation of Individual Style of Future Teachers Professional Activity: Pedagogical Situations Simulation [Text] / T. Buhaienko, S. Zamrozevych-Shadrina, V. Khrenova, V. Yudenok // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. – Бердянськ, 2021. – Вип. 3. – С. 36–45.
Зібрання