Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12235
Title: Корекція психомоторної сфери дітей з інтелектульними порушеннями засобами рухової діяльності
Other Titles: Correction of Psychomotor Sphere of Children with Intelligent Violations by Means of Motor Activity
Authors: Колишкін, Олександр Володимирович
Kolyshkin, Oleksandr Volodymyrovych
Гриценко, Ірина Миколаївна
Hrytsenko, Iryna Mykolaivna
Keywords: корекція
психомоторна сфера
рухова діяльність
діти з інтелектуальними порушеннями
спеціальний заклад освіти
correction
psychomotor sphere
motor activity
children with intellectual violations
special institution of education
Issue Date: 2021
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Гриценко, І. М. Корекція психомоторної сфери дітей з інтелектуальними порушеннями засобами рухової діяльності [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / І. М. Гриценко ; науковий керівник О. В. Колишкін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. – 107 с.
Abstract: Об’єктом дослідження є психомоторна сфера дітей з інтелектуальними порушеннями. Предмет дослідження – корекція психомоторної сфери дітей з інтелектуальними порушеннями молодшого шкільного віку у позаурочних формах фізичного виховання. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність процесу корекції психомоторної сфери дітей з інтелектуальними порушеннями молодшого шкільного віку засобами рухової діяльності у позаурочний час. Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел. У вступі обґрунтована актуальність дослідження, визначена мета та завдання дослідження. У першому розділі висвітлено теоретичні аспекти розвитку психомоторної сфери дітей з інтелектуальними порушеннями, дано визначення основних понять, з’ясовано, що повнота і точність пізнання рухових дій прямо залежать від активності уваги, тобто спрямованості психічної діяльності та її зосередженості на найважливіших елементах рухів і дій, що вивчаються. У другому розділі висвітлено організацію процесу корекції психомоторної сфери дітей з інтелектуальними порушеннями в процесі фізичного виховання, визначено стан сформованості психомоторики та її компонентів у дітей з інтелектуальними порушеннями, розкрито можливості використання засобів рухової діяльності в процесі корекції психомоторної сфери у дітей з інтелектуальними порушеннями, які спрямовані на сенсорику, моторику та когнітивну сферу на уроках фізичної культури учнів означеної нозології. У третьому розділі обґрунтовано експериментальне дослідження ефективності змісту й методів процесу корекції психомоторної сфери дітей з інтелектуальними порушеннями засобами рухової діяльності, розроблено засоби і методи корекції психомоторної сфери у дітей з інтелектуальними порушеннями молодшого шкільного віку в позаурочний час у процесі рухової діяльності в умовах спеціального освітнього закладу, які передбачали комплексний розвиток сенсорних систем та когнітивних елементів в учнів означеної нозології. Запровадження зазначених засобів і методів сприяло покращенню показників розвитку когнітивної сфери, компонентів сенсорики та інтегративних показників розвитку психомоторних здібностей у дітей з інтелектуальними порушеннями, що вказувало на їх позитивний вплив на розвиток рухової сфери даних учнів в процесі рухової діяльності. Проведено аналіз результативності формувальної частини експерименту. У висновках узагальнено основні результати магістерського дослідження.
The object of research is a psychomotor sphere of children with intellectual disorders. Subject of research – correction of the psychomotor sphere of children with intellectual violations of junior school age in extracurricular forms of physical education. The purpose of the study is theoretically to substantiate and experimentally check the effectiveness of the process of correction of the psychomotor sphere of children with intellectual violations of junior school age by means of motor activity in extra-time time. Master’s work consists of entry, three sections, conclusions and list of sources used. In the introduction, the relevance of the study is substantiated, the purpose and objectives of the study are determined. In the first section, the theoretical aspects of the development of the psychomotor sphere of children with intellectual violations are highlighted, it was determined that the completeness and accuracy of the knowledge of motor actions directly depend on the activity of attention, that is, the direction of mental activity and its concentration on the most important elements of movements and actions, that is studied. In the second section, the organization of the process of correction of sphere the psychomotor of children with intellectual violations in the process of physical education is determined, the state of the formation of psychomotorics and its components in intellectual violations is determined, the possibilities of use of motor activities in the process of correction of the psychomotor sphere in children with intelligent violations of intellectual violations are determined. On the sensor, motility and cognitive sphere in the lessons of physical culture of students of the scientific nosology. In the third section, an experimental study of the effectiveness of the content and methods of the process of correction of the psychomotor sphere of children with intellectual violations of means of motor activity has been substantiated, the means and methods of correction of the psychomotor sphere in children with intellectual violations of junior school age in extra-curricular time in the process of a special educational institution are developed, which provided for the comprehensive development of sensory systems and cognitive elements in the students of the identified nosology. The introduction of these tools and methods contributed to the improvement of the indicators of the cognitive sphere, components of sensorials and integrative indicators of development of psychomotor abilities in children with intellectual violations, indicating their positive impact on the development of the motor sphere of students in the process of motor activity. An analysis of the effectiveness of the molding part of the experiment was carried out. The conclusions are summarized the main results of the master’s study. Approbation of research results. Separate results of research were reported during the «round table» on problems of psychological and pedagogical and social rehabilitation, social and labor adaptation and integration of children with limited health opportunities within the problem group on the topic «Formation of an unimpeded environment for the life of children with disabilities of health capabilities»; During participation in the VI International Scientific and Practical Conference «Correctional-Rehabilitation Activity: Development Strategies in the National and World Dimension» (November 2020, m. Sumy); During participation in the VII International Scientific and Practical Conference «Correctional-Rehabilitation Activity: Development Strategies in the National and World Dimension» (November 2021, m. Sumy). Masters research materials are highlighted in 2 publications. The total volume of the work is 107 pages, of which are 76 pages of the main text, 3 drawings, 6 tables, 85 sources.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12235
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів вищої освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гриценко_маг.pdf2,08 MBAdobe PDFView/Open
Гриценко_протокол.pdf621,98 kBAdobe PDFView/Open
Гриценко_рец.pdf2,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.