Обгрунтування етнопедагогічної періодизації еллінських основ виховання дітей греків Приазов’я: етнографічний і етнолінгвістичний аспекти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті представлена етнопедагогічна періодизація проблем виховання дітей дошкільного віку на традиціях еллінської культури Приазов’я. Проаналізована характеристика етапів становлення історичної етнопедагогічної думки щодо виховання дітей греків на національних традиціях у контексті соціальних, історичних і культурних змін. Перший етап (1850–1919 рр.) – включає розвиток історичної етнопедагогічної думки як складової національної культури та етнографії. Другий етап (1920–1932 рр.) ґрунтується на розробці змісту й завдань етнографії дитинства, «дитинознавчої» тематики дослідження і вивчення дитячого фольклору. Третій етап (1933–1943 рр.) – узагальнення результатів досліджень етнографічної «дитинознавчої» тематики в умовах занепаду етнографії та етнології як науки, широкої русифікації етноменшин. Четвертий етап (1944–1957 рр.) – характеризує проблему поступового відродження етнопедагогічної й етнографічної думки в контексті історико-педагогічної культури.
In the article, the process of justification of ethno-pedagogical periodization of the problems of upbringing children of preschool age on the traditions of Hellenic culture in Azov region on relevant stages is briefly described; information on the work done is provided. The main idea of the article is substantiation of stages of historical ethno-pedagogical thought development, which influenced the upbringing of children of the Greeks. The author analyzed scientific works of researchers who studied the Greeks of Azov region: culture, folk art, folklore and others. The problem of ethno-pedagogical periodization of upbringing of preschool children on traditions of Hellenic culture of Azov region based on the analysis, systemization, summarizing of historical, ethnolinguistic, ethnographic, anthropological and scientific works of researchers is justified. The characteristics of the stages in upbringing of Greek children are analyzed. The article goes on to say that the raising of Greeks children is affected by national traditions. Social, historical, and cultural changes in society are closely related to national traditions. It is stressed that despite the difficult fate, and being exposed to various persecutions, the Greeks of Azov region were able to maintain their system of upbrining. It is shown that according to the results of the field research, the author substantiated four stages in upbringing of children of the Greeks. Each stage corresponds to a definite time frame in which different periods of life and living conditions of Greeks in Azov region (traditions, culture, customs, folklore of Greeks, folk art) are described. Each historical stage of development of the culture of the Greeks of Azov region has its own peculiarities. The new principles of methodology in local and historical expeditions and field research are described. The author comes to the conclusion that the results give a basis for better understanding of the problems of Greeks children upbringing of the following national traditions.
Опис
Ключові слова
періодизація, діти, виховання, греки, етнографія, етнопедагогіка, дитячий фольклор, periodization, children, upbringing, Greeks, ethnography, ethno-pedagogics, children’s folklore
Бібліографічний опис
Лук’янова, С. Обгрунтування етнопедагогічної періодизації еллінських основ виховання дітей греків Приазов’я: етнографічний і етнолінгвістичний аспекти [Текст] / С. Лук’янова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 362–369.