Розвиток просторового орієнтування в учнів зі зниженим слухом засобами адаптивного фізичного виховання
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Об’єктом дослідження є стан просторового орієнтування в учнів
зі зниженим слухом.
Предмет дослідження – процес розвитку просторового орієнтування в учнів початкових класів зі зниженим слухом засобами адаптивного фізичного виховання.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність використання засобів адаптивного фізичного виховання для розвитку просторового орієнтування в учнів початкових класів зі зниженим слухом в умовах спеціального закладу освіти.
Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел.
У вступі обґрунтована актуальність дослідження, визначена мета та завдання дослідження.
У першому розділі висвітлено теоретичні аспекти використання засобів адаптивного фізичного виховання для дітей зі зниженим слухом, дано визначення основних понять, розкрито сучасні підходи до розвитку рухової сфери дітей зі зниженим слухом.
У другому розділі висвітлено організацію процесу розвитку просторового орієнтування у дітей молодшого шкільного віку зі зниженим слухом, визначено стан розвитку просторового орієнтування дітей означеної нозології з метою подальшого використання отриманих результатів в методиці проведення занять з використанням засобів адаптивного фізичного виховання.
У третьому розділі обґрунтовано експериментальне дослідження ефективності використання засобів адаптивного фізичного виховання для розвитку просторового орієнтування в учнів зі зниженим слухом, висвітлено розроблений комплекс засобів адаптивного фізичного виховання для розвитку просторового орієнтування корекційно-оздоровчої спрямованості та проведено аналіз результативності формувальної частини експерименту.
У висновках узагальнено основні результати магістерського дослідження.
The object of research is the state of spatial orientation in students with a reduced hearing. Subject of research – the process of development of spatial orientation in students of elementary classes with reduced hearing by means of adaptive physical education. The purpose of the study is theoretically to substantiate and experimentally check the efficiency of using means of adaptive physical education for the development of spatial orientation in students of elementary schools with reduced earning in a special educational institution. Master’s work consists of entry, three sections, conclusions and list of sources used. In the introduction, the relevance of the study is substantiated, the purpose and objectives of the study are determined. In the first section, the theoretical aspects of the use of adaptive physical education for children with reduced hearing are highlighted, the main concepts are defined, modern approaches to the development of the motor sphere of children with reduced hearing are revealed. In the second section, the organization of the development of spatial orientation in children of junior school age with reduced hearing is determined, the state of development of spatial orientation of children is indicated by the nosology in order to further use the results in the method of adaptive physical education. In the third section, an experimental study of the efficiency of the use of adaptive physical education for the development of spatial orientation in students with reduced hearing, a complex of means of adaptive physical education for the development of the spatial orientation of correctional and recreational orientation is based and analyzes the effectiveness of the molding part of the experiment. The conclusions are summarized the main results of the master’s study.
The object of research is the state of spatial orientation in students with a reduced hearing. Subject of research – the process of development of spatial orientation in students of elementary classes with reduced hearing by means of adaptive physical education. The purpose of the study is theoretically to substantiate and experimentally check the efficiency of using means of adaptive physical education for the development of spatial orientation in students of elementary schools with reduced earning in a special educational institution. Master’s work consists of entry, three sections, conclusions and list of sources used. In the introduction, the relevance of the study is substantiated, the purpose and objectives of the study are determined. In the first section, the theoretical aspects of the use of adaptive physical education for children with reduced hearing are highlighted, the main concepts are defined, modern approaches to the development of the motor sphere of children with reduced hearing are revealed. In the second section, the organization of the development of spatial orientation in children of junior school age with reduced hearing is determined, the state of development of spatial orientation of children is indicated by the nosology in order to further use the results in the method of adaptive physical education. In the third section, an experimental study of the efficiency of the use of adaptive physical education for the development of spatial orientation in students with reduced hearing, a complex of means of adaptive physical education for the development of the spatial orientation of correctional and recreational orientation is based and analyzes the effectiveness of the molding part of the experiment. The conclusions are summarized the main results of the master’s study.
Опис
Ключові слова
просторове орієнтування, учні зі зниженим слухом, адаптивне фізичне виховання, рухова сфера, spatial orientation, disciples with reduced hearing, adaptive physical education, motor sphere
Бібліографічний опис
Кисельова, О. О. Розвиток просторового орієнтування в учнів зі зниженим слухом засобами адаптивного фізичного виховання [Текст] : магістер. робота / О. О. Кисельова ; науковий керівник С. В. Кульбіда. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 100 с.