Формування позитивного ставлення до закладу дошкільної освіти в контексті первинної соціалізації дітей молодшого дошкільного віку
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У кваліфікаційній магістерській роботі теоретично обґрунтовано сутнісну характеристику позитивного ставлення дітей молодшого дошкільного віку до ЗДО в науково-педагогічній літературі, що є актуальним для раннього онтогенезу з високим рівнем спостережливості, знаходження порозуміння з оточенням, позитивним ставленням до себе і світу. Визначено і обґрунтовано педагогічні умови позитивного ставлення. Розкрито критеріально-рівневе оцінювання сформованості позитивного ставлення до ЗДО дітей молодшого дошкільного віку. З’ясовано, що дитина четвертого року життя використовує власні механізми ставлення опираючись на особистий досвід, набутий через наслідування, ігрову діяльність, спілкування і взаємодію з однолітками і дорослими, та власні психологічні резерви, пов’язані зі стресостійкістю, соціальними перевагами, здатністю до пристосування та ідентифікації себе серед інших. Проведена експериментальна робота засвідчує ефективність розробленого комплексу педагогічних умов, що підтверджують отримані результати контрольного зрізу.
The qualifying master’s thesis theoretically substantiates the essential characteristics of the positive attitude of junior preschool children to the preschool education institution in the scientific and pedagogical literature, which is relevant for early ontogenesis with a high level of observation, finding understanding with the environment, positive attitude to themselves and the world. The pedagogical conditions of the positive attitude are determined and substantiated. The criterion-level assessment of the formation of a positive attitude to the health of children of primary school age is revealed. It is found out that a child of the fourth year of life uses his own mechanisms of attitude based on personal experience gained through imitation, play, communication and interaction with peers and adults, and his own psychological reserves associated with stress, social benefits, ability to adapt and self-identification among others. The conducted experimental work testifies to the effectiveness of the developed set of pedagogical conditions, which confirms the obtained results of the control section.
The qualifying master’s thesis theoretically substantiates the essential characteristics of the positive attitude of junior preschool children to the preschool education institution in the scientific and pedagogical literature, which is relevant for early ontogenesis with a high level of observation, finding understanding with the environment, positive attitude to themselves and the world. The pedagogical conditions of the positive attitude are determined and substantiated. The criterion-level assessment of the formation of a positive attitude to the health of children of primary school age is revealed. It is found out that a child of the fourth year of life uses his own mechanisms of attitude based on personal experience gained through imitation, play, communication and interaction with peers and adults, and his own psychological reserves associated with stress, social benefits, ability to adapt and self-identification among others. The conducted experimental work testifies to the effectiveness of the developed set of pedagogical conditions, which confirms the obtained results of the control section.
Опис
Ключові слова
позитивне ставлення, діти молодшого дошкільного віку, первинна соціалізація, заклад дошкільної освіти, positive attitude, children of junior preschool age, primary socialization, preschool education institution
Бібліографічний опис
Абакумова, Т. Ю. Формування позитивного ставлення до закладу дошкільної освіти в контексті первинної соціалізації дітей молодшого дошкільного віку [Текст] : магістер. робота / Т. Ю. Абакумова ; науковий керівник О. В. Шаповалова. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 85 с.