Aspects of Development of Leader Creative Thinking of a Medical Student at the Undergraduate Level of Medical Education

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Current issue deals with analysis of possible ways to develop leadership in medical students. The purpose of the study is to emphasize on the best-used ways for a development of leader creative thinking at the first basic level of medical education. Methodology used here is descriptive analytical investigation based upon the own experience have been since 2005–2015 with undergraduate foreign medical students who studied disciplines «Infectious diseases» and «Epidemiology of Infectious diseases», «Tropical Medicine and Clinical Parasitology» at the Higher state educational establishment «Bukovina State Medical University» (Chernivtsi city, Western Ukraine, Eastern Europe). Results. Creative thinking of a leader is a necessary and important part of innovative pedagogy nowadays. From the positive side of it, formation of a new generation of medical students learned by competence-based approach with readiness to carry out multitasks. Coupled with, «thinking out of the box» development in an individual person helps to discover maximum features of personality. From the negative side of it, there are difficulties to keep activity within certain limits. Most pre-graduate medical students actively express their best creativity in extra-class time within university events like Round Tables dedicated to International days of hepatitis B&C, malaria, HIV etc. to share with others of prevention recommendations (in forms of meetings, leaflets, and communication in groups with experience to create higher level of competency). There are many methods to develop creativity and flexibility of cognitive processes, such as brainstorming session, case study, micro-reality, SCAMPER and lateral thinking method etc. Thus, leadership skills and creative thinking both are targeted for excellent qualitative medical education. Practical meaning of investigation. A leadership program could be suggested for implementation into general curriculum of pre-graduate medical students. Alternatively, this course should be present as optional for medical students of 4-6 years. Teachers in medical institutions are free to actively used round tables meetings, case studies, brainstorm sessions, poster session competitions, SCAMPER method in practical lessons as well as during self-organized extra-lesson activities with foreign and Ukrainian medical students. Conclusions. Analysis of possible ways of development of leader creative thinking as one of the most progressive leadership skills demonstrated the exclusively importance of extra-class initiative meetings as Round Tables, student conferences, poster competitions on medical specific topics at the pre-graduate level of medical education. Furthermore, optional leadership program advisably must be included to general educational curriculum for medical students who are getting higher education. Perspectives for further investigations. It will be useful to compare the value of different methods for developing creativity in medical students at final sixth year of medical school and ranking it.
Мета дослідження – розкрити найкращі шляхи розвитку лідерського креативного мислення на додипломному рівні медичної освіти. Використана методологія дескриптивного аналітичного дослідження, заснованого на власному досвіді з 2005 по 2015 рр. з іноземними студентами-медиками на додипломному рівні, які вивчають дисципліни «Інфекційні хвороби», «Епідеміологія інфекційних хвороб», «Тропічна медицина і клінічна паразитологія» у вищому державному закладі «Буковинський державний медичний університет» (Чернівці, Західна Україна, Східна Європа). Креативне мислення лідера є необхідною й важливою частиною інноваційної педагогіки сьогодні. З позитивної боку, – це формація нової генерації студентів-медиків, які навчаються компетентнісно-орієнтованим підходам з готовністю виконувати різні завдання. З негативного боку, – є труднощі стримувати надмірну активність у певних межах. Студенти-медики активно демонструють свої кращі творчі здібності в межах університетських заходів – санітарно-просвітницьких студентських акцій, круглих столів, присвячених міжнародним дням гепатиту, малярії, ВІЛ тощо, що створює більш високий рівень компетентності. Існує багато методик для розвитку творчих здібностей і гнучкості когнітивних процесів: мозковий штурм, кейс-методика, метод мікро-реальності, латеральний метод мислення тощо. Лідерські навички і творче мислення є орієнтирами для якісної медичної освіти.
Опис
Ключові слова
medicine, education, leader, personality, development, creativity, thinking, Bukovina State Medical University, медицина, освіта, лідер, особистість, розвиток, креативність, мислення, порівняння, Буковинський державний медичний університет
Бібліографічний опис
Sydorchuk, A. Aspects of development of leader creative thinking of a medical student at the undergraduate level of medical education [Текст] / А. Sydorchuk, V. Moskaliuk, L. Sydorchuk // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 204–211.