Організація самостійної роботи майбутніх фахівців музичного мистецтва у процесі вивчення дисципліни «Читання партитур»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто проблему організації самостійної роботи майбутніх фахівців музичного мистецтва. На основі аналізу, синтезу, порівняння, систематизації та узагальнення поданих у літературних джерелах засадничих положень із досліджуваної проблематики визначено теоретичні й методичні основи організації самостійної роботи магістрів музичного мистецтва під час вивчення курсу «Читання партитур». Конкретизовано зміст самостійних завдань відповідно до другого розділу робочої програми презентованого курсу. Доведено ефективність представлених організаційно-змістових засад самостійної роботи студентів.
The article considers the problem of organizing the independent work of future musical art specialists. It is noted that the problem of methodological support of students’ self-education in the process of conducting and choral training, in particular professional self-formation during the study of the imagery of choral scores is presented in the literature from the standpoint of improving methods of conducting individual, laboratory, practical classes, self-control and selfeducation of the students of the first (bachelor) level of higher education. It is determined that the issue of organizing independent work of masters-future conductors of the choir during the study of the course “Reading scores” has not been solved yet. On the basis of analysis, synthesis, comparison, systematization and generalization of the basic provisions presented in the literature on the researched problems the theoretical and methodological bases of the organization of independent work of musical art masters during processing the choral scores are defined. The content and scope of independent work is determined in accordance with the regulations: educational-professional program, work program of the discipline and curriculum. The content of independent tasks is specified in accordance with the second section of the work program of the discipline “Reading scores”. The list of these tasks is determined by the content of the discipline, the number of classroom practical classes and the form of students learning. It is proved that organization of the independent work of masters of musical art on the basis of methodological guidelines outlined in the publication allows to develop future specialists’ interest in the future profession of an artist and a choir conductor, to equip them with the necessary system of methodological knowledge for mastering the choral score of any kind and the skills of their highly proficient reproduction on the piano. Qualitatively carried out independent work encourages students to activity, self-education, self-improvement; stimulates initiative and creativity, has a positive effect on the formation of professional and personal qualities – responsibility, self-organization and perseverance. Further study is required to determine the effective pedagogical conditions for the organization of independent work of masters of musical art in the process of studying the presented course.
Опис
Ключові слова
самостійна робота, магістр музичного мистецтва, курс «Читання партитур», диригентсько-хорова підготовка, independent work, master of musical art, course “Reading scores", conducting and choral training
Бібліографічний опис
Петренко, М. Організація самостійної роботи майбутніх фахівців музичного мистецтва у процесі вивчення дисципліни «Читання партитур» [Текст] / М. Петренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 2 (106). – С. 442–453. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/442-453.