Методика інструментально-виконавської підготовки магістрантів в системі вищої музично-педагогічної освіти України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми, 2021. Дисертаційна робота присвячена комплексному дослідженню проблеми формування інструментально-виконавської підготовленості магістрантів у системі вищої музично-педагогічної освіти України. Вивчено стан досліджуваної проблеми та визначено сутність і зміст поняття «інструментально-виконавська підготовка магістранта в системі вищої музично-педагогічної освіти». Обґрунтовано функції та наукові підходи до підготовки в інструментальному класі майбутніх викладачів гри на музичному інструменті в системі вищої музично-педагогічної освіти України. Розроблено структуру й модель методики інструментально-виконавської підготовки магістрантів та визначено педагогічні умови даної підготовки в системі вищої музично-педагогічної освіти України. Розроблено критерії, показники та рівні інструментально-виконавської підготовленості студентів магістратури в системі вищої музично-педагогічної освіти України. Розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено модель методики інструментально-виконавської підготовки магістрантів у системі вищої музично-педагогічної освіти України.
The Thesis for Candidate of Pedagogical Sciences degree in specialty 13.00.02 – Theory and Methods of Musical Education. – National Pedagogical Dragomanov University. – Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko. ‒ Sumy, 2021. The thesis is a comprehensive study of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine. The essence and content of instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities are specified and the concept of “instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education system of Ukraine” is defined. The instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities is considered as a system of organization of educational-cognitive and creative-performance activity of master’s students, which provides for the formation of personal competences of master’s students in music-performance, methodological-pedagogical and research areas of performance training of pedagogical direction. The component structure of the investigated training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine is developed. Functions and scientific approaches to instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities are substantiated. The directions, stages and pedagogical conditions of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine are determined. A model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities has been developed, criteria, indicators and levels of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine have been determined. The model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine has been experimentally tested, which includes stages (expositional, analytical-operational and productive) and is based on previously developed directions of the instrumental-performance training of master’s students. The selection of a set of special methods for each of the stages in accordance with all the directions of instrumental-performance training of master’s students has been carried out. The dynamics of the formation of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine is recorded, which allows to assert the effectiveness of the proposed model of the methodology of instrumental-performance training. Comparison of the received statistical data during ascertaining and molding experiments confirms its efficiency.
Опис
Ключові слова
магістрант музично-педагогічного профілю, інструментально-виконавська підготовка, гра на музичному інструменті, вища музично-педагогічна освіта України, модель методики інструментально-виконавської підготовки магістрантів, підготовка магістранта в системі вищої музично-педагогічної освіти України, master’s student of music-pedagogical profile, instrumental-performance training, playing a musical instrument, higher music-pedagogical education of Ukraine, model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students
Бібліографічний опис
У Сінмей Методика інструментально-виконавської підготовки магістрантів в системі вищої музично-педагогічної освіти України [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія та методика музичного навчання" / У Сінмей ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий керівник І. К. Глазунова]. – Суми, 2021. – 20 с.