Упровадження педагогічних умов формування національно-патріотичної свідомості у процес підготовки майбутніх фахівців морської галузі
Вантажиться...
Файли
Дата
2021
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкрито сутність експериментально-дослідницької роботи, що передбачала збагачення змісту соціально-гуманітарних дисциплін навчальним матеріалом етнічного змісту; використання у процесі підготовки майбутніх фахівців морської галузі інноваційних технологій навчання й потенціалу пазаудиторної роботи; удосконалення методичної підготовки викладачів морських коледжів щодо формування національно-патріотичної свідомості курсантів. Новим вектором удосконалення процесу формування національно-патріотичної свідомості майбутніх фахівців морської галузі було створення нової авторської моделі методичної служби коледжу – «Кластер-служба». Кластерна організаційна технологія побудована на взаєморозвитку і саморозвитку всіх структур методичної служби коледжу у процесі формування національно-патріотичної свідомості на основі сталого партнерства та інноваційної діяльності викладачів та кураторів груп. Розкрито переваги нової моделі методичної роботи.
The article reveals the essence of the experimental research work, which provided for the enrichment of the content of socio-humanitarian disciplines with educational material of ethnic content; use in the process of training future specialists in the maritime industry of innovative learning technologies and the potential of extracurricular activities; improvement of methodological training of teachers of naval colleges on formation of national-patriotic consciousness of cadets. A new vector for improving the process of forming the national-patriotic consciousness of future specialists in the maritime field was creation of a new author’s model of the methodological service of the college – “Cluster Service”. Cluster organizational technology is based on the mutual development and self-development of all structures of the methodological service of the college in the process of forming national-patriotic consciousness on the basis of sustainable partnership and innovative activities of teachers and group curators. The advantages of the new model of methodological work are revealed.
The article reveals the essence of the experimental research work, which provided for the enrichment of the content of socio-humanitarian disciplines with educational material of ethnic content; use in the process of training future specialists in the maritime industry of innovative learning technologies and the potential of extracurricular activities; improvement of methodological training of teachers of naval colleges on formation of national-patriotic consciousness of cadets. A new vector for improving the process of forming the national-patriotic consciousness of future specialists in the maritime field was creation of a new author’s model of the methodological service of the college – “Cluster Service”. Cluster organizational technology is based on the mutual development and self-development of all structures of the methodological service of the college in the process of forming national-patriotic consciousness on the basis of sustainable partnership and innovative activities of teachers and group curators. The advantages of the new model of methodological work are revealed.
Опис
Ключові слова
педагогічні умови, формування національно-патріотичної свідомості, процес підготовки майбутніх фахівців морської галузі, інноваційні технології навчання, кластерна організаційна технологія, модель методичної служби коледжу, pedagogical conditions, formation of national-patriotic consciousness, process of preparation of future specialists of the maritime branch, innovative technologies of training, cluster organizational technology, model of methodological service of college
Бібліографічний опис
Дудова, Д. Упровадження педагогічних умов формування національно-патріотичної свідомості у процес підготовки майбутніх фахівців морської галузі [Текст] / Д. Дудова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 2 (106). – С. 210–222. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/210-222.