Організаційно-педагогічні умови формування методичної компетентності учителів інклюзивної форми навчання
Вантажиться...
Дата
2021
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено аналіз наукових здобутків з проблеми формування методичної компетентності учителів інклюзивної форми навчання. Уточнено дефініції понять «інклюзія» та «інклюзивна освіта». Установлено, що методична компетентність учителя інклюзивної форми навчання являє собою інтегративну професійно-особистісну характеристику, що забезпечує здатність до здійснення методичних функцій у системі інклюзивної освіти відповідно до професійного стандарту вчителя. Окреслено компоненти формування методичної компетентності вчителів інклюзивної форми навчання в закладі вищої освіти (нормативно-правові акти, організація інформаційного забезпечення, матеріально-технічне забезпечення, кадрове забезпечення, програмно-методичне забезпечення, організаційно-педагогічні умови формування методичної компетентності вчителів інклюзивної форми навчання). З’ясовано, що окрім освітньої діяльності, до методичної компетентності учителів інклюзивної форми навчання долучається також і виховна діяльність, яка орієнтована на такі напрями: створення сприятливого соціального середовища й оточення; формування мотивації до навчання; орієнтованість на індивідуальні особливості та освітні потреби здобувачів освіти; надання умов для саморозвитку й самонавчання, а також надання можливостей для творчості та самореалізації. Установлено, що організаційно-педагогічні умови формування методичної компетентності вчителів інклюзивної форми навчання являють собою комплекс взаємопов’язаних та взаємообумовлених внутрішніх і зовнішніх факторів, які забезпечують ефективність і результативність процесу навчання та соціалізації дітей із особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Визначено та обґрунтовано, що у формуванні методичної компетентності вчителя інклюзивної форми навчання важливого значення набувають організаційно-педагогічні умови (створення соціально-педагогічного середовища, формування цінностей інклюзивної освіти, забезпечення реалізації нормативно-правових положень із упровадження інклюзивного навчання, організація професійного співробітництва та створення практично-діяльнісного середовища для якісного формування методичної компетентності вчителя інклюзивної форми навчання).
The article analyzes scientific achievements on the problem of forming methodological competence of teachers of inclusive form of study. The definitions of the concepts “inclusion” and “inclusive education” are specified. It has been established that the methodological competence of the teacher of inclusive form of study is an integrative professional-personal characteristic, which ensures the ability to implement methodological functions in the system of inclusive education in accordance with the professional standard of the teacher. The components of the methodical competence of teachers of inclusive form of study in the institution of higher education (normative legal acts, organization of information support, logistical support, personnel support, program and methodological support, organizational and pedagogical conditions for the formation of methodological competence of teachers of inclusive form of study) are outlined. It is found out that except for educational activities to the methodological competence of teachers of inclusive form of study also includes educational activities that are focused on the following areas: creating a favorable social environment; formation of motivation for learning; orientation on individual features and educational needs of educational applicants; providing conditions for self-development and self-study, as well as providing opportunities for creativity and self-realization. It has been established that organizational and pedagogical conditions for the formation of methodological competence of teachers of inclusive form of training are a complex of interconnected and interrelated internal and external factors that provide efficiency and effectiveness of the process of training and socialization of children with special educational needs in the inclusive environment. It is determined and substantiated that in the formation of the methodological competence of the teacher of inclusive form of learning acquire importance organizational and pedagogical conditions (creation of socio-pedagogical environment, formation of values of inclusive education, ensuring implementation of legal regulations for introduction of inclusive education, organization of professional cooperation and creation of practicalactivity environment for qualitative formation of methodological competence of the teacher of inclusive form of study).
The article analyzes scientific achievements on the problem of forming methodological competence of teachers of inclusive form of study. The definitions of the concepts “inclusion” and “inclusive education” are specified. It has been established that the methodological competence of the teacher of inclusive form of study is an integrative professional-personal characteristic, which ensures the ability to implement methodological functions in the system of inclusive education in accordance with the professional standard of the teacher. The components of the methodical competence of teachers of inclusive form of study in the institution of higher education (normative legal acts, organization of information support, logistical support, personnel support, program and methodological support, organizational and pedagogical conditions for the formation of methodological competence of teachers of inclusive form of study) are outlined. It is found out that except for educational activities to the methodological competence of teachers of inclusive form of study also includes educational activities that are focused on the following areas: creating a favorable social environment; formation of motivation for learning; orientation on individual features and educational needs of educational applicants; providing conditions for self-development and self-study, as well as providing opportunities for creativity and self-realization. It has been established that organizational and pedagogical conditions for the formation of methodological competence of teachers of inclusive form of training are a complex of interconnected and interrelated internal and external factors that provide efficiency and effectiveness of the process of training and socialization of children with special educational needs in the inclusive environment. It is determined and substantiated that in the formation of the methodological competence of the teacher of inclusive form of learning acquire importance organizational and pedagogical conditions (creation of socio-pedagogical environment, formation of values of inclusive education, ensuring implementation of legal regulations for introduction of inclusive education, organization of professional cooperation and creation of practicalactivity environment for qualitative formation of methodological competence of the teacher of inclusive form of study).
Опис
Ключові слова
компетентність, методична компетентність, заклад освіти, учителі, інклюзивне навчання, організаційно-педагогічні умови, competence, methodological competence, education institution, teachers, inclusive education, organizational and pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Васильєва, Г. Організаційно-педагогічні умови формування методичної компетентності учителів інклюзивної форми навчання [Текст] / Г. Васильєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 2 (106). – С. 193–210. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/193-210.