Сюжетно-аргументаційна теорія: досвід імплементації в методику викладання суспільно-гуманітарних дисциплін

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкрито сутність теорії сюжетної аргументації та її імплементації в навчальних закладах вищих шкіл на прикладі прогресивного досвіду викладачів Великої Британії та США. Розглянуто найважливіші аспекти технології візуалізації та основні правила створення інфографічних конструкцій. Проведено аналіз методів структурування інфо – послідовностей та їх ієрархічності. Показано базові інструменти візуалізації та обґрунтувано їх практичну значимість. Певна увага приділяється концептуальним засадам теорії візуальної аргументації і теорії сюжетно – аргументаційної теорії.
The article is devoted to the most substantial and progressive of the plotargumentation theory and its implementation in high schools. The paper presents important data demonstrating the most significant achievements of the prominent American and English high school teachers who successfully combined polar theories (Edward Tufty’s theory of visual argumentation and Nigel Holmes’s theory of plot infographics). They found a good compromise which resulted in interesting and useful discoveries in the field of cognitive visualization theory. The work includes strategies for structuring visual sequences and basic infographic rules for creating high quality visual design. Special attention is paid to the role of decorated elements in visualization, step-by-step animation, as well as visual metaphor and visualization technique focused on presentation. Robert Kosara’s works on storytelling in infographics and details of its practical application are examined. The topic of visual contrast is considered from the point of view of the outstanding scientist of infographics A. Cairo, his most significant remarks regarding colorism in information design. Certain aspects of John Grimwade’s inclusive infographics and its basic rules are discussed in the article. The laws of text design of visual information are investigated. The key methods of Donna M. Wong are taken into consideration in the article. The most successful forms of modern information design and their application in English lessons at higher schools of Ukraine, Great Britain and the USA are characterized. The use of decorated designs without data destruction, to increase the graphic elegance, is encouraged. Special rules for using different forms and types of fonts for contrast and expressiveness of information are discussed in the article.
Опис
Ключові слова
когнітивна графіка, візуалізація, інфографіка, сюжетно-аргументаційна теорія, візуальна аргументація, сюжетна інфографіка, cognitive graphics, visualization, infographics, plot-argumentation theory, visual argumentation, plot infographics
Бібліографічний опис
Чуричканич, І. Сюжетно-аргументаційна теорія: досвід імплементації в методику викладання суспільно-гуманітарних дисциплін [Текст] / І. Чуричканич // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 1 (105). – С. 365–377. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/365-377.