Формування в особистості свідомого, ціннісного ставлення до навколишнього середовища, праці, світосприйняття

Анотація
У статті проаналізовано особливості формування в особистості свідомого, ціннісного ставлення до навколишнього середовища, праці, світосприйняття. Ціннісне ставлення до праці є визначальною складовою змісту виховання особистості, що спрямована на формування в неї розуміння особистої значущості праці як джерела саморозвитку і самовдосконалення. Ціннісне ставлення до праці є важливою складовою змісту виховання особистості. У процесі формування особистості найважливішу роль грає професійно-трудове виховання, сутність якого полягає в залученні людини до професійно-трудової діяльності і пов’язаних з нею соціальних функцій відповідно до спеціальності та рівнем кваліфікації. Професійно-трудове виховання, із залученням до професії, вирішує низку взаємопов’язаних завдань.
The article analyzes the peculiarities of the formation of a conscious, valuable attitude to the environment, work, worldview. Value attitude to work, a complex content component of the personality, which includes students’ attitude to work as one of the important life needs, a sense of job satisfaction and a set of important moral qualities that determine the attitude to work in general accuracy, thrift, the ability to rationally allocate working time, etc.. The value attitude to work is a defining component of the content of personality education, which is aimed at forming an understanding of the personal significance of work as a source of self-development and self-improvement. Values attitude to work is an important component of the content of personal education. In the process of personality formation the most important role is played by vocational education, the essence of which is to involve a person in vocational work and related social functions in accordance with the specialty and level of qualification. Vocational education, as involved in the profession, solves a number of interrelated tasks: The concept of “worldview” as a component of the multilevel structure of the worldview of the individual is defined. World perception as a pedagogical category is inherently integrative, as it is a means of describing and understanding personal, social, cultural, historical and educational phenomena, a multilevel structure that reflects the individual and socio-typological attitude to the external and internal world of man in the variability of forms and ways manifestation of this attitude.
Опис
Ключові слова
особистість, свідоме, ціннісне ставлення до навколишнього середовища, праця, світосприйняття, трудова діяльність, багаторівнева структура світогляду особистості, personality, conscious, value attitude to the environment, work, world perception, labor activity, multilevel structure of the personality worldview
Бібліографічний опис
Формування в особистості свідомого, ціннісного ставлення до навколишнього середовища, праці, світосприйняття [Текст] / Т. Кучай, О. Кучай, А. Чичук, Н. Рокосовик, І. Греба, В. Череп’яна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 10 (104). – С. 367–374. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/367-374.