Компоненти готовності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту використовувати технології відновлення здоров’я у професійній діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Нове українське суспільство потребує фахівців фізичної культури і спорту інноваційного типу, які поєднують здатність до творчої співпраці, володіють сучасними інноваційними технологіями відновлення здоров’я, володіють уміннями відновлення, корекції та підтримки рухових функцій спортсменів. Формування вмінь використання здоров’явідновлювальних технологій у професійній діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту є складовою частиною процесу формування фахових спортивних компетентностей. У своєму дослідженні структурними компонентами готовності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до використання технологій відновлення здоров’я у професійній діяльності ми виділили аксіологічний, гносеологічний і фізкультурно-оздоровчий компоненти.
The new Ukrainian society needs specialists in physical culture and sports of an innovative type, combining the ability for creative cooperation, who possess modern innovative technologies for health restoration, have the skills to restore, correct and support the motor functions of athletes. The formation of the skills of using health-restoring technologies in the professional activity of future specialists in physical culture and sports is an integral part of the process of professional sports competences formation. In our study, we have identified the axiological, epistemological and physical culture and health-improving components as the structural components of the readiness of future physical culture and sports specialists to use health restoration technologies in professional activity. The axiological component of readiness of future physical culture and sports specialists to use technologies of restoration of health in professional activity assumes that the essential indicator of development of the personality of the specialist of physical culture and sports is self-assessment of his own activity which is formed under the influence of estimations of the head or trainer, co-workers, peer students. The epistemological component of readiness of future specialists of physical culture and sports to use technologies of restoration of health in professional activity provides formation of special knowledge at students in the following directions, rational planning of physical culture and health process: optimal construction of the training session, leading a healthy lifestyle. Physical training and health component of the readiness of future specialists in physical culture and sports to use health technologies in professional activities involves formation of special skills, which include: rational planning of the training process in accordance with the functional capabilities of the athlete, the right combination of general and special tools, optimal construction of training and competitive micro- and macrocycles, extensive use of switches, clear organization of work and rest; correct construction of a separate training session with the use of fatigue relievers; directed variation of rest intervals between individual exercises and training sessions; development of a planning system using various recovery tools in monthly and annual training cycles; development of special physical exercises in order to accelerate recovery.
Опис
Ключові слова
майбутні фахівці фізичної культури і спорту, технології відновлення здоров’я, професійна підготовка, готовність, компоненти, здоров’явідновлювальні вміння, здоров’явідновлювальні засоби, future specialists in physical culture and sports, health restoration technologies, professional training, readiness, components, health-restoring skills, health-restoring means
Бібліографічний опис
Твердохлєбова, Ю. Компоненти готовності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту використовувати технології відновлення здоров’я у професійній діяльності [Текст] / Ю. Твердохлєбова, А. Красілов, М. Лянной // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 10 (104). – С. 259–269. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/259-269.