Історіографія дослідження життєвого та професійного шляху М. М. Дарманського

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті досліджено й систематизовано основні історіографічні інтерпретації життєвого та професійного шляху науковця, освітянина й талановитого управлінця М. М. Дарманського. Здійснено класифікацію всього комплексу джерел, які дозволяють ґрунтовно вивчити постать видатного подільського педагога й управлінця М. М. Дарманського. Зібрано та конкретизовано основні архівні матеріали педагогічної творчої спадщини видатного реформатора. Розглянуто особисті здобутки – наукові праці М. М. Дарманського, в яких відображені ідеологічні, педагогічні, наукові й управлінські погляди досліджуваної персоналії. Досліджено творчий доробок М. М. Дарманського та простежено основні етапи еволюції його наукових поглядів. Визначено основні реформації та нововведення талановитого управлінця. Окреслено основні вектори науково-публіцистичної літератури про М. М. Дарманського. Обґрунтовано вагомий внесок М. М. Дарманського у створенні й удосконаленні мережі закладів вищої освіти на Хмельниччині.
The article investigates and systematizes the main historiographical interpretations of life and professional path of the scientist, educator and talented manager M. M. Darmanskyi. The purpose of the article is a comprehensive substantiation of the historiographical interpretation of the life and professional heritage of M. M. Darmanskyi and systematization of published research about the scientist. A set of general scientific methods (analysis, synthesis, comparison, generalization, classification) and specific, which are inherent in historical and pedagogical research (chronological, periodization, logical-historical, selective method, historical-genetic) are used to achieve the goal of the article. The classification of the whole complex of sources is carried out, which allow to thoroughly study the figure of the outstanding Podillia’s teacher and manager M. M. Darmanskyi. The classification of the whole complex of sources, which allow to thoroughly study the figure of M. M. Darmanskyi, is divided into 3 groups: 1. Archival materials. 2. Scientific works of M. M. Darmanskyi, which reflect the pedagogical, scientific and managerial views of the studied personality. 3. Scientific and journalistic literature about M. M. Darmanskyi, his contemporaries, colleagues and friends. The main archival materials of the pedagogical creative heritage of the outstanding reformer are collected and concretized. Personal achievements – scientific works of M. M. Darmanskyi, which reflect the ideological, pedagogical, scientific and managerial views of the studied personality, are considered. An important source for reproducing the life of a scientist, especially when it comes to his personal, human qualities, relationships with people, which is not conveyed by an official document, are the memories of contemporaries. They also provide an opportunity to clarify the contradictory places of archival materials, to fill them with real content. M. M. Darmanskyi’s creative work has been comprehensively studied and the main stages of the evolution of his scientific views have been traced. The main reforms and innovations of a talented manager are identified. The main vectors of scientific and journalistic literature about M. M. Darmanskyi are outlined. M. M. Darmanskyi’s significant contribution to the creation and improvement of the network of higher education institutions in Khmelnytskyi region is substantiated.
Опис
Ключові слова
історіографія, Дарманський, освітянин, науковець, управлінець, реформатор, науково-педагогічна діяльність, історико-педагогічні дослідження, педагогічна спадщина, життєвий та професійний шлях, historiography, Darmanskyi, educator, scientist, manager, reformer, scientific and pedagogical activity, historical and pedagogical research, pedagogical heritage, life and professional path
Бібліографічний опис
Олицька, О. Історіографія дослідження життєвого та професійного шляху М. М. Дарманського [Текст] / О. Олицька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 10 (104). – С. 500–513. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/500-513.