Дослідження ціннісного ставлення вчителів до формування навчально-дослідницької діяльності учнів на уроках математики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У публікації досліджено сучасний стан формування навчально-дослідницьких умінь учнів у практиці навчання математики. Робота містить результати всеукраїнського анкетування вчителів математики, яке було проведено у 2020 році. Основними цілями опитування було дослідити: а) ціннісне ставлення вчителів математики до формування навчально-дослідницькі уміння (НДУ) учнів; б) уявлення учителів щодо суті навчально-дослідницької діяльності (НДД) учнів; в) окремі аспекти організації освітнього процесу з математики, спрямованого на формування НДУ учнів. Отримані дані були оброблені за допомогою комп’ютерного статистичного пакету IBM SPSS Statistics 23. (метод факторного аналізу). За допомогою даного методу було отримано 14 факторів, що впливають на процес формування НДУ учнів. Аналіз виокремлених факторів уможливив сформулювати низку суперечностей, що обґрунтовують необхідність дослідження проблеми формування НДУ учнів. Це суперечності між: 1) досить значною кількістю теоретичних розвідок стосовно НДД учнів у позаурочній роботі з математики та недостатнім рівнем розроблення навчально-методичного забезпечення НДД учнів на уроках математики; 2) потужним потенціалом змісту початків аналізу, що вивчають у 10-11 класах, для формування НДУ учнів та низьким рівнем ціннісного ставлення та практичної спроможності вчителів до його використання у практиці організації НДД старшокласників; 3) необхідністю прояву самостійності учнів у НДД та неготовністю вчителів надавати учням можливість для прояву такої самостійності у НДД, установкою вчителів на забезпечення повного нагляду і керівництва учнями; 4) об’єктивною спрямованістю НДД учнів на зону їхнього найближчого розвитку та налаштованістю вчителів на утриманні учнів у «зоні актуального розвитку». Ці суперечності спонукають до теоретичного переосмислення і практичного розв’язання проблеми формування НДУ учнів у процесі вивчення початків аналізу, що вивчають у 10-11 класах.
The research article studies the current state of the formation of pupils’ education and research skills in the practice of learning Mathematics. The study involves the results of the allUkrainian survey of Mathematics teachers, which was conducted in 2020. The main objectives of the survey were to investigate: a) Mathematics teachers’ value attitude to the formation of pupils’ educational and research skills (ERS); b) teachers’ ideas about the essence of pupils’ educational and research activities (ERA); c) some aspects of organizing education in Mathematics aimed at the formation of pupils’ ERS. The obtained data were processed using computer statistics package of IBM SPSS Statistics 23. (factor analysis method). Using this method, 14 factors influencing the process of formation of pupils’ ERS were obtained. The analysis of the selected factors made it possible to formulate a number of contradictions that justify the need to study the problem of forming pupils’ ERS. These are contradictions between: 1) a significant number of theoretical investigations regarding pupils’ ERA in extracurricular work in Mathematics and insufficient level of development of educational and methodological support for pupils ERA in Mathematics lessons; 2) the powerful content potential of basic analysis studied in grades 10-11 for the formation of pupils’ ERS and the low level of teachers’ value attitude and practical ability to use it in the practice of organizing senior pupils’ ERA; 3) the need to show pupils’ independence in ERA and teachers’ unpreparedness to provide their pupils with the opportunity to show this independence in ERA, teachers’ setting to ensure full supervision and guidance of their pupils; 4) the objective orientation of pupils’ ERA to the zone of proximal development and teachers’ willingness to keep pupils in the “zone of actual development”. These contradictions lead to theoretical rethinking and practical solution to the problem of forming pupils’ ERS in learning basic analysis studied in grades 10-11.
Опис
Ключові слова
навчально-дослідницька діяльність, навчально-дослідницькі уміння, навчання математики, факторний аналіз, educational and research activity, educational and research skills, learning Mathematics, factor analysis
Бібліографічний опис
Акуленко, І. А. Дослідження ціннісного ставлення вчителів до формування навчально-дослідницької діяльності учнів на уроках математики [Текст] / І. А. Акуленко, А. О. Яковенко // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – Вип. 1 (15). – С. 70–83. – DOI: 10.5281/zenodo.4450950.