Сучасні тенденції розвитку і використання відкритих освітніх ресурсів та їх роль у реформуванні освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена визначенню сучасних тенденцій розвитку, використання, створення та поширення відкритих освітніх ресурсів і з’ясування їх ролі у процесі реформування освітньої галузі. У дослідженні ми спираємося на аналіз потреб, потенціалу, можливостей і складнощів створення та використання відкритих освітніх ресурсів, а також передбачаємо розробку рекомендацій для більш широкого використання відкритих освітніх ресурсів в освітній практиці. Особлива увага приділяється проблемам ліцензування, поширенню передового досвіду і інформації про відкриті ліцензії. Основними напрямами дослідження є: історичний огляд появи означення «відкриті освітні ресурси», пошук і аналіз конкретних прикладів і огляд передового досвіду; ознайомлення з питаннями пов’язаними з правом інтелектуальної власності та відкритими ліцензіями; обмін актуальною інформацією в галузі відкритих освітніх ресурсів; зміцнення потенціалу процесу створення і використання відкритих освітніх ресурсів. У статті здійснено аналіз різноманітних стимулів для розробки та використання відкритих освітніх ресурсів, описаних в літературі, для різних категорій зацікавлених осіб. Зокрема зазначається, що наявність і більша доступність ресурсів допомагає: дізнаватися нове або отримувати додаткову інформацію з досліджуваних курсів; ділитися інформацією і обговорювати її в асинхронному або синхронному режимі з іншими учнями; приймати рішення про вступ до вищого навчального закладу або продовження формальної освіти; обрати навчальний заклад; підвищувати ефективність професійної діяльності; самостійно створювати або доповнювати відкриті освітні ресурси. Окремо висвітлюється питання вільного доступу до відкритих освітніх ресурсів, а найбільшу увагу зосереджено на визначенні переваг використання відкритих освітніх ресурсів, які не є вичерпними, і присутні в них позитивні наміри тільки починають з'являтися в наукових дослідженнях і виявлятися в різноманітних проектах.
The article is devoted to identifying current trends in the development, use, creation and dissemination of open educational resources and clarify their role in the process of reforming the education sector. The study is based on an analysis of the needs, potential, opportunities and challenges of creating and using open educational resources, as well as the development of recommendations for the wider use of open educational resources in educational practice. Particular attention is paid to licensing issues, dissemination of best practices and information on open licenses. The main areas of research are: a historical overview of the emergence of the definition of "open educational resources", search and analysis of specific examples and review of best practices; familiarization with issues related to intellectual property rights and open licenses; exchange of relevant information in the field of open educational resources; strengthening the capacity of the process of creating and using open educational resources. The article analyzes various incentives for the development and use of open educational resources described in the literature for different categories of stakeholders. In particular, it is noted that the availability and greater availability of resources helps to: learn new things or get additional information from the studied courses; share information and discuss it asynchronously or synchronously with other students; to make a decision on entering a higher educational institution or continuing formal education; choose an educational institution; increase the efficiency of professional activity; independently create or supplement open educational resources. The issue of free access to open educational resources is covered separately, and most attention is focused on determining the benefits of using open educational resources, which are not exhaustive, and the positive intentions present in them are just beginning to appear in research and appear in various projects.
Опис
Ключові слова
відкриті освітні ресурси, відкритий контент, інтелектуальна власність, ліцензування, відкриті ліцензії, вільний доступ, самоосвіта, open educational resources, open content, intellectual property, licensing, open licenses, free access, self-education
Бібліографічний опис
Врадій, К. М. Сучасні тенденції розвитку і використання відкритих освітніх ресурсів та їх роль у реформуванні освіти [Текст] / К. М. Врадій, А. П. Колишкіна // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – Вип. 1 (15). – С. 133–140. – DOI: 10.5281/zenodo.4450355.