Візуалізація навчального матеріалу з біології у 8 класі основної школи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена обґрунтуванню доцільності візуалізації навчального матеріалу шкільного курсу біології в основній школі на прикладі біології людини у 8 класі. Для реалізації поставленої мети застосовували методи: аналіз джерел інформації з окресленої проблеми, вивчення досвіду роботи та анкетування вчителів біології, педагогічний експеримент. Візуалізація навчального матеріалу з біології людини у 8 класі з використанням живих презентацій і навчальних відеороликів забезпечує наочність та лаконічність навчального матеріалу з предмета, можливість ефективно навчатися за межами класу, дозволяє застосовувати технологію перевернутого навчання, сприяє підвищенню пізнавального інтересу учнів та швидкому формуванню у них предметних компетентностей. Недоліками застосування візуалізації навчального матеріалу в навчально-виховному процесі можуть бути великі затрати часу вчителів на підготовну електронних матеріалів, необхідність використання комп’ютерної техніки, знання особливостей фізіології сприйняття і засвоєння навчального матеріалу різними віковими групами учнів. Педагогічний експеримент щодо дослідження ефективності застосування живих презентацій та навчальних відеороликів в навчальному процесі з біології у 8 класі показав підвищення якості знань, умінь та навичок школярів, навчальний процес яких було візуалізовано, в порівнянні з восьмикласниками до навчання яких методи візуалізації навчального матеріалу не застосовувалися. Анкетування вчителів біології дозволило визначити теми шкільного курсу біології людини, при викладанні яких доцільно застосовувати візуалізацію навчального матеріалу та технологію перевернутого навчання, особливо під час карантину або вимушених канікул. Практичне значення дослідження візуалізації навчального матеріалу з біології полягає в розробці методики використання живих презентацій та навчальних відеороликів у навчальному процесі в основній школі, проведенні занять з учнями дистанційно, під час карантину.
The article is devoted to substantiating the feasibility of visualizing the educational material of a school biology course in a basis school using the example of human biology in grade 8. To achieve this goal, the following methods were used: analysis of information sources on the identified problem, study of work experience and questionnaire of biology teachers, pedagogical experiment. Visualization of educational material on human biology in the 8th grade using live presentations and educational videos ensures the visualization and conciseness of the educational material on the subject, the ability to effectively study outside the classroom, allows the use of flipped learning technology, helps to increase the cognitive interest of students and the rapid formation of subject competencies in them. The disadvantages of using the visualization of educational material in the educational process can be the time consuming required for teachers to prepare electronic materials, the need to use computer technology, knowledge of the physiology of perception and assimilation of educational material by different age groups of pupils. A pedagogical experiment to study the effectiveness of the use of live presentations and instructional videos in the biology educational process in grade 8 showed an increase in the quality of knowledge, skills of schoolchildren whose educational process was visualized, compared to the eighth-graders in whose teaching methods of visualization of educational material were not applied. Questioning of biology teachers made it possible to determine the topics of the school course in human biology, for teaching which it is advisable to use the visualization of educational material and the technology of inverted learning, especially during quarantine or forced vacations. The practical importance of studying the visualization of educational material in biology is to develop a methodology for using live presentations and instructional videos in the educational process in a primary school, conduct classes with students remotely, during quarantine.
Опис
Ключові слова
освітній процес, шкільний курс біології людини, предметні компетентності учнів, комп’ютерні технології, технологія перевернутого навчання, візуалізація навчального матеріалу, живі презентації, навчальні відеоролики, educational process, school course in human biology, subject competencies of students, computer technology, technology of inverted learning, visualization of educational material, live presentations, educational videos
Бібліографічний опис
Мердух, І. І. Візуалізація навчального матеріалу з біології у 8 класі основної школи [Текст] / І. І. Мердух, Н. М. Толоконнікова, О. Ю. Васильків // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – Вип. 1 (15). – С. 42–47. – DOI: 10.5281/zenodo.4450228.