Теоретичні основи системи виховної роботи у вітчизняному науковому дискурсі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано праці видатних вітчизняних науковців. Висвітлено їх погляди на систему виховної роботи. Розкрито процес формування виховного впливу колективу на особистість, взаємозв’язок виховання і вивчення особистості дитини, колективу та особистості, навчання і виховання. Доведено, що естетичне виховання як неперервний процес має здійснюватися передусім у діяльності, у різнобічній соціальній творчості. Окреслено сутність виховного процесу як сходження особистості до морально-духовних цінностей, теоретичні підходи до проблеми готовності майбутніх учителів початкової школи до творчої навчально-виховної діяльності.
The article analyzes the studies of famous researchers, their views on the system of educational work. The process of formation of educational influence of collective on the person, interrelation of education and studying of the child, collective and the person, training and education are revealed. It is proved that aesthetic education as continuous process should be carried out first of all in activity, in various social creativity, essence of educational process as ascent of the person to morality, spiritual values, theoretical approaches to the problem of readiness of future primary school teachers for creative educational activities. Currently in our country the problem of educating the younger generation is relevant. The strategic attitudes of the state aim at pedagogical science and practice to restore education as a specific area of work with children, to update the educational process in various social institutions, and in education institutions. Famous Ukrainian scientists, learning about the problems of educational work, insist on the importance of quality pedagogical education in our country, which is a necessary condition for sustainable democratic development of society, humanization of socioeconomic relations, formation of modern life guidelines. Education is a complex, nonlinear and largely undefined probability system, which accordingly requires a multifaceted and multidimensional approach to its analysis and design. Identifying, defining and qualifying the essence of each component of this system, its place in the organization of the entire pedagogical process are extremely complex tasks that cannot be solved only by pedagogical means. The theory and practice of education are constantly faced with the problem of the relationship of reality with educational tasks, educational ideals, aspirations.
Опис
Ключові слова
виховна робота, педагог, школа, діти, колектив, освітній процес, educational work, teacher, school, children, collective, educational process
Бібліографічний опис
Швиденко, В. Теоретичні основи системи виховної роботи у вітчизняному науковому дискурсі [Текст] / В. Швиденко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 391–398. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/391-398.