Management Theoretical Concepts in Higher Education: Research Dimension

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
The study specified the research dimension features in the management concepts that were used to manage the education institutions in Ukraine. It identified how the specified features correlated with the management approaches such as reputational, process outcome-oriented, and standard-oriented that are found in different types of higher education institutions. It revealed how the features of every concept were represented in the institutional constituent documents such as the University Statute and to what extent the institution stakeholders were aware of how the research was managed in their institutions. The study was explorative and used qualitative methods to collect data obtained from the participants’ opinions. It included two phases such as a systematic review and a survey. The systematic review of the relevant literature and the institutional constituent documents identified the features of the research dimension in the management concepts. It was also found that the criteria of the research effectiveness management are reputational, namely: process-outcome-oriented (qualimetric), and standard-oriented (relativistic).
У статті визначено характеристики дослідницької складової в концепціях менеджменту, які використовуються для управління закладами вищої освіти в Україні. Визначено, як такі характеристики співвідносяться з підходами до управління закладами освіти, що застосовано в різних типах університетів, такими як репутаційний, процес-орієнтований і стандарт-орієнтований. Показано, як особливості кожної концепції представлені в таких інституційних установчих документах, як Статут університету, і якою мірою стейкходлери закладів вищої освіти поінформовані про те, як здійснюється управління науковими проектами в їхніх установах. Дослідження було експлоратівним та включало два етапи: аналіз літератури й опитування. Огляд літератури та інституційних установчих документів виявив характеристики дослідницької складової в концепціях управління. Використано якісні методи для збору даних, отриманих на основі думок та суджень учасників. Установлено, що критеріями управління ефективністю досліджень є репутаційний, орієнтований на процес (кваліметричний) і орієнтований на стандарт (релятивістський). В інституціях, обраних для аналізу, концепції управління використовуються комбіновано; комерційно-орієнтовані установи, як правило, застосовують бізнес-моделі для управління науковими проектами, у той час як інші типи закладів вищої освіти реалізують більш консервативні концепції й підходи до управління. З’ясовано, що для управління науковою діяльністю в обраних для аналізу університетах України переважно використовується підхід, орієнтований на процес. Керівництво університетів переслідує за мету збільшення кількості виконаних наукових проектів та дотримання вимог законодавства і при цьому не завжди розглядає їх як джерело фінансування і/або створення репутації. Виявлено відсутність єдиного бачення щодо управління науковою роботою в закладах вищої освіти; виявлено, що управління цією складовою діяльності закладів має тенденція бути консервативним. Ефективність досліджень управляється й контролюється за допомогою нормативних документів і розроблених критеріїв.
Опис
Ключові слова
higher education, management theoretical concepts, management approaches, research dimension, вища освіта, теоретичні концепції управління, підходи до управління, дослідницька складова
Бібліографічний опис
Shykhnenko, K. Management Theoretical Concepts in Higher Education: Research Dimension [Text] / K. Shykhnenko // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 329–342. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/329-342.