Педагогічні умови формування топонімічної компетентності майбутніх учителів географії в умовах контекстної освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано педагогічні умови формування топонімічних компетентностей у майбутніх учителів географії. Наголошено, що головною метою майбутнього вчителя географії в професійній діяльності є необхідність правильно використовувати топоніми в своїй майбутній професії, що є результатом компетентнісно-культурологічного підходу в географічній освіті. Установлено, що технологія формування топонімічної компетентності має циклічний алгоритм формування. Автором спроєктована технологічна модель формування топонімічної компетентності майбутніх учителів географії, яка заснована на інтеграції компетентнісного та культурологічного підходів в умовах контекстної освіти.
The pedagogical conditions for the formation of the future geography teachers’ toponymic competence are analyzed in the article. It is emphasized that the main goal of the future teacher of geography in professional activities is the need to properly use place names in their future profession, which is the result of competence and cultural approach in geographical education. The concept of “pedagogical conditions” includes elements of all components of the educational process, including goals, content, methods, forms and means of teaching. The special educational technology is needed to achieve a positive result: the future geography teacher knows the geographical names language at a professional level and is able to teach others this language. The methodological system aimed at forming a geographical picture of the world should be the basis of training in the competence and cultural approach, because the volume of geographical nomenclature in geographical education increases rather than decreases, and the time to study it is significantly reduced. It is noted that toponymic competence is formed in future teachers of geography not only in the study of special disciplines and in the process of pedagogical practice, but also in the process of extracurricular activities and professionally oriented form of the future specialist education. A model for the formation of the future geography teachers topographic competence was proposed. The model is based on the integration of competence and cultural approach in the context of contextual education. The problem of formation of toponymic competences in future teachers of geography can be solved only on the basis of the concept of their special professional training. It was found that the technology of toponymic competence formation has a cyclic algorithm. This technology is structurally implemented in the following basic courses: “General Geology”, “Physical Geography of Continents and Oceans”, “Physical Geography of Ukraine”, “Economic and Social Geography of Ukraine”, “Local History”, “Recreational Geography”, “Geography of Chernihiv Region”. All the necessary pedagogical conditions for the formation of components of toponymic competence must be implemented in the process of studying these disciplines. All activities with a significant predominance of geographical components must be implemented.
Опис
Ключові слова
контекстна освіта, майбутні вчителі географії, педагогічні умови, топонімічна компетентність, contextual education, future geography teachers, pedagogical conditions, toponymic competence
Бібліографічний опис
Слюта, А. Педагогічні умови формування топонімічної компетентності майбутніх учителів географії в умовах контекстної освіти [Текст] / А. Слюта // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 294–305. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/294-305.