Еволюція стандартів підготовки кваліфікованого вчителя спеціальної освіти у США

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дослідження американського досвіду в підготовці вчителів спеціальної освіти передбачає історичний і компаративний аналіз відповідних стандартів. У результаті аналізу зроблено висновки про залежність стандартів підготовки спеціальних учителів від суспільно-політичних, економічних та інших чинників, що визначали особливості опіки та освіти осіб із обмеженнями життєдіяльності, а відтак безпосередньо впливали на становлення системи підготовки спеціальних учителів у США. Сучасний зміст та організація підготовки вчителів спеціальної освіти та інклюзивного навчання в США відповідають кодексу етичної поведінки спеціального вчителя, стандартам професійної діяльності та стандартам підготовки, перепідготовки й сертифікації вчителів спеціальної освіти відповідно до їхньої спеціалізації.
The systemic transformation of educational forms for children with special educational needs in the United States is considered one of the basic categories of the evolution of American education system and the corresponding changes in the system of teacher training for such children. The public awareness of the need to teach all children resulted in changes in the federal and state legislation, which directly affects the development of the education system, especially the availability and quality of education for all children, training teachers to work with them and implemented in various forms of interaction between students and teachers. Educators should be able to interact effectively with students with special educational needs, to self-actualize in the profession, and at the same time to find jobs in the profession easily, as their qualifications meet the requirements of the labor market, so developing corresponding standards becomes extremely important. The study of the American experience in the training of special education teachers provides a historical and comparative analysis of relevant standards. As a result of the analysis, conclusions were made about the dependence of special education teachers’ training standards on social, political, economic and other factors that determined the characteristics of care and education for people with disabilities, and thus directly influenced the formation of special education teachers’ training system in the United States. The analysed standards were adopted in different eras of special education teachers’ preparation: categorical orientation era (until late 1970s), noncategorical (1980-1990), and inclusive ones. The current content and organization of special education teacher training and inclusive education in the United States comply with the special teacher code of ethics, professional standards, and standards for the training, retraining, and certification of special education teachers according to their specialization. The purpose of this work is to study the specifics of standards for preservice special education teachers’ preparation in the USA as well as comparing the experience in Ukraine and formulating proposals for the domestic educational system reformation.
Опис
Ключові слова
стандарти підготовки вчителів спеціальної освіти у США,, підготовка вчителів спеціальної освіти та інклюзивного навчання, підготовка спеціальних учителів у США, кодекс етичної поведінки вчителя спеціальної освіти, стандарти професійної діяльності вчителя спеціальної освіти, стандарти сертифікації вчителів спеціальної освіти, компаративістика, special education teachers’ training in Ukraine, specialization of instructional programs, special education teachers’ training in the USA, educational comparative studies
Бібліографічний опис
Никоненко, Н. Еволюція стандартів підготовки кваліфікованого вчителя спеціальної освіти у США [Текст] / Н. Никоненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 7 (101). – С. 250–263. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.07/250-263.