Форми й методи професійної підготовки майбутніх вихователів до формування творчості дітей старшого дошкільного віку засобами інтеграції мовленнєвої та конструктивної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Майбутній вихователь як суб’єкт педагогічної творчості повинен бути сам сформований як творча індивідуальність. Забезпечення міждисциплінарних зав’язків між дисциплінами різних циклів у процесі підготовки майбутніх вихователів до формування творчості дітей старшого дошкільного віку дозволяє сформувати в майбутніх вихователів уміння інтегрувати знання з дисциплін. Творчому опанування педагогічної діяльності сприяли дискусії, диспути під час обговорення результатів виконання творчих завдань, онлайн тренінгів. Реалізація інтерактивного підходу в підготовці майбутніх вихователів відбувається на основі організації інтерактивного навчання.
In the conditions of European integration of scientific space and modernization of the system of higher pedagogical education there are some changes in the process of future preschool teachers’’ professional training. Providing interdisciplinary links between disciplines of different cycles in the process of preparation of future preschool teachers for the formation of senior preschool children’s creativity allows to form future preschool teachers’ ability to integrate knowledge from different disciplines. Integration can help to solve various pedagogical situations and tasks, provide mobility and flexibility in the usage of knowledge, skills and abilities to develop preschoolers’ creativity during pedagogical practice. Professional training of future educators for the formation of senior preschool children’s creativity begins with formation of the ability to understand the problem given by the teacher, and later to formulate it, with the development of prognostic abilities, a sense of new and desire to learn. The desire of the future educator to find new information, realize non-standard ideas, creatively master related areas of activity generates in his mind original ideas and contributes to the formation of his creative activity, which at the present stage of education is one of the leading components of the creative personality. Thus, the process of future teacher’s training should be based on creative activity. The qualities necessary for creative activity, as a rule, are not given by nature, but are obtained as a result of upbringing and education. The creative activity of a student begins when he independently searches for new ways to solve a problem, outlines new, more perfect, original directions and rational ways of solving theoretical and practical problems. Discussions and debates during the discussion of the results of creative tasks also contributed to the creative performance of pedagogical activity. New approaches to the construction of teaching methods contributed to the development of improvisation skills, planning of creative pedagogical activities, drawing up schemes of pedagogical actions and models of their implementation in the learning process.
Опис
Ключові слова
майбутній вихователь, професійна підготовка, творчість, дистанційна освіта, тренінг, дискусія, творчі завдання, інтерактивний підхід, future preschool teacher, professional training, creativity, distance education, training, discussion, creative tasks, interactive approach
Бібліографічний опис
Котелянець, Ю. Форми й методи професійної підготовки майбутніх вихователів до формування творчості дітей старшого дошкільного віку засобами інтеграції мовленнєвої та конструктивної діяльності [Текст] / Ю. Котелянець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 7 (101). – С. 73–85. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.07/073-085.