Система роботи з успішної адаптації дітей раннього віку в закладі дошкільної освіти

Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Анотація
Мета статті – дібрати ефективні форми і засоби роботи педагогічного колективу з успішної адаптації дітей раннього віку до закладу дошкільної освіти. Адаптація як психолого-педагогічна проблема є в центрі уваги багатьох дослідників, її визначають як: фізіологічне пристосування систем організму до нових умов; перебудову психічних процесів; організацію соціальної взаємодії з іншими учасниками групи. У дітей раннього віку на початку перебування у закладі дошкільної освіти виникає потреба в усіх названих змінах. Відсутність поруч близьких людей, нове соціальне і предметне середовище, вимоги педагогів до поведінки, режим гігієнічних процедур і навчання викликає ряд фізіологічних, психічних і поведінкових реакцій у дитини. Однак перебіг цього процесу можна зробити набагато м’якшим і ефективнішим, впроваджуючи в практику систему взаємодії усіх учасників – педагогічного колективу, дітей і їх батьків та інших близьких людей. Ця взаємодія передбачає різноманітні організаційні форми та засоби. Система організації адаптації включає три етапи, охоплюючи також підготовку і дітей, і батьків до відвідування закладу дошкільної освіти, та післяадаптаційний період, під час якого підводяться підсумки перебігу звикання дитини до нових умов. Система роботи педагогічного колективу закладу починається зі співпраці з батьками: надання їм достатньої інформації про правила функціонування ЗДО та очікувані прояви у здоров’ї й поведінці дитини. Формами, які забезпечують це, є консультації – індивідуальні та групові; батьківські збори; бібліотека довідкової літератури; День відкритих дверей та День сім’ї; анкетування; спільні проєкти. Для створення комфортного середовища для вихованців-новачків потрібно використовувати цікаві форми і засоби (спільні з батьками проєкти, ігри, спеціальні заняття, стенди, свята тощо). Рекомендовано протягом дня використовувати ігри, забавлянки, вірші та оповідання. У даній статті запропоновано тематичний план занять, покликаних полегшити адаптацію дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти, де вказано завдання кожного заняття і конкретні види діяльності для їх виконання.
The purpose of the article is to choose effective forms and means of the teaching staff`s work for the successful adaptation of early age children to the preschool educational institution. Adaptation as a psychological and pedagogical problem is the focus of many researchers. It is defined as: physiological adaptation of organ systems to new conditions; restructuring of mental processes; organization of social interaction with other group members. Early age children at the beginning of their stay in a preschool institution need all these changes. Absence of close people, new social and subject environment, teacher`s requirements to behavior, a regime of hygienic procedures and classes causes a number of physiological, mental and behavioral reactions of children. However, this process can be made much softer and more effective by putting into practice the system of interaction of all participants (pedagogical staff, children and their parents and other relatives). This interaction involves a variety of organizational forms and tools. The system of adaptation has three stages, including the preparation of both children and parents to attend kindergarten and post-adaptation period, during which the results of the child's habituation to new conditions are summed up. The system of work of the pedagogical staff of the institution begins with cooperation with parents: providing them with sufficient information about the rules of function of the institution, the expected manifestations of the child's health and behavior. The forms providing to the above mentioned are: consultations (individual and group ones); parent meeting; reference literature library; Open Day and Family Day; questionnaires; joint projects. To create a comfortable environment for newcomer, need to use interesting forms and means (joint projects with parents, games, special classes, stands, holidays, etc.). It is recommended to use games, nursery rhymes, poems and stories during the day. This article proposes a thematic plan of classes designed to facilitate the adaptation of early age children to the conditions of preschool education.
Опис
Ключові слова
діти раннього віку, адаптація, заклади дошкільної освіти, форми співпраці з батьками, заняття в групах раннього віку, early age children, adaptation, preschool institutions, forms of cooperation with parents, classes in early age groups
Бібліографічний опис
Гаврило, О. І. Система роботи з успішної адаптації дітей раннього віку в закладі дошкільної освіти [Текст] / О. І. Гаврило // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – Вип. 1 (15). – С. 12–20.