Міжособистісні відносини молодших школярів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного класу

Анотація
У результаті ґрунтовного аналізу й узагальнення науково-теоретичних досліджень щодо специфіки міжособистісних відносин молодших школярів з інтелектуальними порушеннями було з’ясовано, що міжособистісні відносини – це суб’єктивно пережиті взаємозв’язки між людьми, які об’єктивно проявляються в характері і способах взаємних впливів, що здійснюються людьми один на одного в процесі спільної діяльності і спілкування. Психологічні особливості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями проявляються у вигляді порушень уваги, мислення, емоційно-вольової сфери, сприйняття, недорозвинення моторики, переважання механічної пам’яті, обмеженості словникового запасу; міжособистісні відносини таких дітей багато в чому залежать від ступеня вираженості порушення і характеризуються поверхневістю, нестійкістю, ситуативністю. Було розроблено критерії психолого-педагогічного оцінювання та на їх основі визначені особливості міжособистісних відносин обраної категорії школярів в умовах інклюзивного класу: вимір ступеня задоволеності шкільним життям, ступеня конфліктності в класі (як вони усвідомлюються окремими учнями і класом в цілому), ступеня згуртованості класу (за суб’єктивною оцінкою); визначення кола вагомого спілкування дитини, особливості взаємин в класі., виявити симпатії до членів колективу. За шкалою оцінювання було визначено рівні: високий, середній і низький. У ході констатувального етапу дослідження було з’ясовано, що рівень сприятливих відносин в класі знаходиться на низькому рівні, тому що статус «Популярні» і «Улюбленці» не займає жодна з осіб, в той час як основна кількість дітей займає статус « Зневажених». «Ізольованих» і «Вигнанців». Було розроблено, обґрунтовано та експериментально перевірено програму психолого-педагогічної корекції міжособистісних відносин молодших школярів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного класу. Ураховуючи зміни, які зумовили карантинні заходи, Програма корекції була впроваджена не в повному обсязі, відповідно до запланованого часу. У ході проведеного дослідження мета досягнута, завдання виконано. Перспективу подальшої роботи ми вбачаємо в повному впровадженні корекційної програми та її експериментальному обґрунтуванні.
As a result of a thorough analysis and generalization of scientific and theoretical research on the specifics of interpersonal relationships of primary school children with intellectual disabilities, it was found that interpersonal relationships are subjectively experienced relationships between people, which are objectively manifested in the nature and methods of mutual influences. carried out by people on each other in the process of joint activities and communication. Psychological features of junior schoolchildren with intellectual disabilities are manifested in the form of disorders of attention, thinking, emotional and volitional sphere, perception, underdevelopment of motor skills, predominance of mechanical memory, limited vocabulary; interpersonal relationships of such children largely depend on the severity of the disorder and are characterized by superficiality, instability, situationality. Criteria for psychological and pedagogical assessment were developed and based on them the features of interpersonal relationships of the selected category of students in an inclusive classroom: measuring the degree of satisfaction with school life, the degree of conflict in the classroom (as they perceive individual students and the class as a whole) subjective assessment); determining the range of important communication of the child, the peculiarities of relationships in the classroom., to show sympathy for team members. The scale was used to determine the levels: high, medium and low. During the observational phase of the study, it was found that the level of favorable relations in the classroom is low, because the status of "Popular" and "Favorites" is not occupied by any of the persons, while the majority of children occupy the status of "Insulted". "Isolated" and "Exiles". A program of psychological and pedagogical correction of interpersonal relations of junior schoolchildren with intellectual disabilities in an inclusive classroom was developed, substantiated and experimentally tested. Due to the changes caused by the quarantine measures, the Correction Program was not fully implemented in accordance with the planned time. During the study, the goal was achieved, the task was completed. We see the prospect of further work in the full implementation of the correction program and its experimental justification.
Опис
Ключові слова
міжособистісні відносини, молодший шкільний вік, учні з інтелектуальними порушеннями, класи з інклюзивною формою навчання, interpersonal relations, primary school age, students with intellectual disabilities, classes with inclusive education
Бібліографічний опис
Черняк, К. В. Міжособистісні відносини молодших школярів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного класу [Текст] : магістер. робота / К. В. Черняк ; науковий керівник О. В. Боряк. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – 94 с.