Роль асистента вчителя у забезпеченні психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями

Анотація
Магістерське дослідження присвячено проблемі ролі асистента вчителя у забезпеченні психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями. Метою роботи визначено розробку, впровадження та перевірку ефективності моделі реалізації психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями та роль асистента вчителя в ньому. За результатами аналізу виявлено стан розробленості досліджуваної проблеми в теорії спеціальної освіти. Розроблено модель покращення ефективності психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями та розкрито роль асистента вчителя в ній шляхом використання матеріалів Монтессорі. Модель забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями та роль асистента вчителя в ньому представлена блоками: цільовим, діагностичним, змістовим, результативно-оцінювальним та перевірено її ефективність. Діяльність асистента вчителя була спрямована на розвиток мотиваційного (мотивації до шкільного навчання), когнітивного (знань з української мови та математики) та сенсорно-перцептивного (сприйняття форми, кольору, величини та орієнтації у просторі) критеріїв у під час уроків та позаурочної діяльності з використанням матеріалів Монтессорі. Розкрито специфіку діяльності асистента вчителя в реалізації психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями шляхом використання на уроках та у позаурочній діяльності матеріалів Монтессорі. Перспективу подальших досліджень ми вбачаємо у визначенні, обґрунтуванні методичних рекомендацій щодо роботи асистента вчителя інклюзивних закладів освіти, на основі порівняння досвіду з іншими країнами і визначення шляхів його підвищення.
The master's research is devoted to the problem of the role of the teacher's assistant in providing psychological and pedagogical support to children with intellectual disabilities. The purpose of the work is to develop, implement and test the effectiveness of the model of implementation of psychological and pedagogical support of children with intellectual disabilities and the role of the teacher's assistant in it. According to the results of the analysis, the state of development of the researched problem in the theory of special education is revealed. A model for improving the effectiveness of psychological and pedagogical support for children with intellectual disabilities has been developed and the role of a teacher's assistant in it through the use of Montessori materials has been revealed. The model of providing psychological and pedagogical support for children with intellectual disabilities and the role of the teacher's assistant in it is represented by blocks: target, diagnostic, semantic, result-evaluation and its effectiveness is checked. The activity of the teacher's assistant was aimed at the development of motivational (motivation for school), cognitive (knowledge of Ukrainian language and mathematics) and sensory-perceptual (perception of shape, color, size and orientation in space) criteria during lessons and extracurricular activities using Montessori materials. The specifics of the teacher's assistant activity in the implementation of psychological and pedagogical support of children with intellectual disabilities through the use of Montessori materials in lessons and extracurricular activities are revealed. We see the prospect of further research in the definition, substantiation of methodological recommendations for the work of an assistant teacher of inclusive educational institutions, based on the comparison of experience with other countries and identifying ways to improve it.
Опис
Ключові слова
асистент вчителя, психологічний і педагогічний супровід, діти з інтелектуальними порушеннями, teacher's assistant, psychological and pedagogical support, children with intellectual disabilities
Бібліографічний опис
Войтенко, А. А. Роль асистента вчителя у забезпеченні психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями [Текст] : магістер. робота / А. А. Войтенко ; науковий керівник Ю. А. Бондаренко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – 97 с.