Діагностика морально-естетичної вихованості старшокласників

Анотація
У статті представлено аналіз результатів експериментальної роботи з впровадження методики морально-естетичного виховання старшокласників у процесі опанування духовною музикою. Наведено критерії (когнітивний, ціннісний, поведінковий) і показники рівнів морально-естетичної вихованості старших школярів. Запропоновано основні напрями, різноманітні форми і методи роботи з формування цієї якості в учнів. Представлено порівняльний аналіз результатів констатувального та формувального етапів експерименту. Наведено приклади та порівняння результатів анкетування в експериментальній і контрольній групах.
The article presents an analysis of the results of experimental work on the introduction of the method of moral and aesthetic education of high school students in the process of mastering sacred music. The criteria (cognitive, valuable, and behavioral) and indicators of the levels of moral and aesthetic education of senior pupils are given. The cognitive criterion includes such indicators as the ability to perceive the work of art in a holistic manner, analyze the content and form of the work, understand the author’s position, relate the aesthetic qualities of the work with moral principles. Valuable criterion involves the correlation of national psychological features with their own, the presence of interest in the events of the social and cultural life of their national community, the adequacy of the emotional response at the time of perception of the work. The behavioral criterion includes a positive moral reflection in relation to the world around, observance of social and cultural-aesthetic norms and needs of society, readiness for self-realization in the sphere of sacred music, ability to technically perfect and artistic evocation of vocal work. Examples and comparison results of the questionnaires in the experimental and control groups are given. The main directions, various forms and methods of work on the formation of this quality among students are offered. A comparative analysis of the results of the state and formative stages of the experiment showed that the indicators of a high level of moral and aesthetic education increased by 50.6%, the average - by 34.22%, but the indicators of a low level decreased by 16.44%.
Опис
Ключові слова
морально-естетична вихованість, учні старших класів, духовна музика, критерії, показники та рівні морально-естетичної вихованості, педагогічний експеримент, анкетування, церковна пісня, moral and aesthetic education, high school students, sacred music, criteria, indicators and levels of moral and aesthetic education, pedagogical experiment, questionnaires, church song
Бібліографічний опис
Авхутська. С. О. Діагностика морально-естетичної вихованості старшокласників [Текст] / С. О. Авхутська, С. І. Моцак // Теоретичні питання культури, освіти та виховання : збірник наукових праць / Київський національний лінгвістичний університет. – Київ, 2019. – № 1 (59). – С. 3–8.
Зібрання