Перегляд за Автор "Dobroskok Iryna"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ The Use of Innovative Technologies in Primary School Speech Development Lessons(2023) Dobroskok Iryna; Доброскок ІринаThe relevance of this topic is due to the fact that Ukrainian society at the present stage of development has a particularly acute need for independent, creative individuals who are aware of their subjectivity. The Concept of the New Ukrainian School states the goal: "A powerful state and competitive economy will be ensured by a cohesive community of creative people, responsible citizens, active and entrepreneurial. This is the kind of people that secondary schools in Ukraine should prepare". That is why the development of speech requires constant pedagogical modernisation. The development of speech is clearly divided into the following areas: improving pronunciation and speech culture, working on enriching, refining and activating vocabulary, improving grammatical structure, and working on coherent speech. Exercises for the development of coherent speech: paraphrases, compositions, etc. represent the highest level in a complex system of speech management, as they combine all skills ‐ in the field of vocabulary, at the level of the sentence, in the logic and composition of the text, and the ability to accumulate material, and graphic and spelling skills. Units of connected speech can be considered a story, article, novel, report, etc., and in the school context ‐ a detailed oral response, essay, paraphrase, etc. The most common exercises for the development of coherent speech are: detailed answers to questions (including conversations), notes based on observations, oral retellings of readings (in its various variants), oral stories by students on a topic, based on the beginning (end) of a picture, etc, narration of fiction texts learnt by heart, improvisation of fairy tales, written retellings of exemplary texts, staging of stories and fairy tales, various types of dramatisation, word drawing, reflections, sheets, business papers: announcements, addresses, etc. As you can see, the variety of exercises is quite wide. They are different in form, content, language, genre, venue, and the participation of children in their implementation. All exercises are performed in a practical way.Документ Модель інноваційної підготовки вчителя початкових класів в умовах НУШ(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Доброскок Ірина; Dobroskok Iryna; Мкртічян Оксана; Mkrtichian OksanaРозроблено модель інноваційної підготовки вчителя до інноваційної діяльності в умовах НУШ, спрямованої на його професійний розвиток із урахуванням чинників (основні тенденції розвитку інноватики; суб’єктивний досвід здійснення вчителем інноваційної діяльності в ЗЗСО); на основі підходів (інноваційного, акмеологічного, особистісно-діяльнісного, компетентнісного) та відповідних принципів. Теоретично обґрунтовано та розроблено модель інноваційної підготовки вчителя в умовах НУШ, яка містить такі блоки: організаційно-процесуальний – основні напрями діяльності з формування теоретичної, практичної, навчально-проєктної та науково-дослідної діяльності, формування психологічної грамотності майбутніх вчителів; ресурсно-забезпечуючий – діяльність із використанням природних ресурсів як особистості студентів, так і ресурсів ЗВО; функціонально-змістовий – зміст процесу формування та його технологічне забезпечення; результативно-моніторинговий – відображає рівень сформованості у студентів відповідної компетентності. Перспективами подальших розвідок автори вбачають в реалізації розробленої моделі інноваційної підготовки вчителя в умовах НУШ в освітньому процесі педагогічного університету.