Дисертації та автореферати
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Дисертації та автореферати за Автор "Bezdidko Nataliia Volodymyrivna"
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Організаційно-педагогічні засади корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України та Німеччини(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Бездідько Наталія Володимирівна; Bezdidko Nataliia VolodymyrivnaДисертацію присвячено комплексному дослідженню організаційно- педагогічних засад корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України та Німеччини. На основі аналізу, систематизації й узагальнення наукової інформації розглянуто концептуальну термінологію дослідження, а саме: «корекційна допомога», «діти з інвалідністю», «реабілітаційний центр», «корекційна допомога дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційного центру». Виокремлено аспекти розгляду проблеми корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України та Німеччини. Виявлено, що провідними напрямами досліджень стали: розгляд ґенези спеціальної та інклюзивної освіти в Україні та світі; формування освітньої політики в галузі спеціальної та інклюзивної освіти; особливості надання корекційної допомоги дітям з інвалідністю в закладах спеціальної та загальної середньої освіти; форми, методи та інноваційні технології корекційної допомоги дітям з інвалідністю; розвиток мережі закладів спеціальної освіти; проблеми професійної підготовки та професійного розвитку педагогічних кадрів та інших фахівців, що забезпечують надання комплексної корекційної допомоги дітям з інвалідністю. У результаті аналізу історико-педагогічної літератури нами запропоновано етапи становлення й розвитку системи корекційної допомоги дітям з інвалідністю в Німеччині: історичний (Новий час; XVIII - середина XIX століття); професійний (з середини до кінця XIX століття); академічний (початок XX століття); соціально-державний (XX - XXI століття). Відповідно, в Україні розвиток і становлення системи корекційної допомоги дітям з інвалідністю відбувалося протягом таких етапів: проісторичний (XIX ст. - 1990 рік); правовий (1990-2000 роки); інклюзивний (2000 рік - дотепер). З метою виявлення нормативних засад проаналізовано та схарактеризовано нормативно-правові документи, які регламентують систему корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України (Закон України «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю» (2001, 2018), Закон «Про соціальні послуги» (2003, 2019), Закон України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» (2005, 2018), Концепція реформування системи соціальних послуг, що мала на меті підвищення рівня якості соціальних послуг та запровадження механізму управління/регулювання системою для відповіді на потреби отримувачів послуг (2007), Стратегії реформування системи соціальних послуг з оновленими завданнями щодо забезпечення доступності, якості та ефективності соціальних послуг, зокрема роздержавлення та створення ринку соціальних послуг (2012)) та Німеччини (Соціальний кодекс Німеччини (2001), «Акт про рівні можливості для людей з інвалідністю» (2001)). Виявлено, що основними нормативними засадами корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України є такі: створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров’я; створення системи підтримки осіб з інвалідністю; стандартизація соціальних послуг; створення реєстру соціальних послуг; розширення повноважень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. У результаті аналізу нормативних документів Німеччини, які регламентують надання корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів, визначено, що провідними нормативними засадами корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів є: забезпечення соціальної інтеграції людей з інвалідністю; реалізація свободи від бар’єрів; запобігання дискримінації. У межах визначення організаційних засад корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів окреслено й охарактеризовано принципи реабілітаційної роботи, моделі побудови соціально-реабілітаційної роботи в концепції інклюзивної освіти та основні напрями надання соціальної підтримки дітям з інвалідністю в Німеччині. Відповідно, в Україні розкрито завдання центрів реабілітації, методико-теоретичні підходи до організації заходів комплексної реабілітації та рівні системи реабілітації та абілітації дітей з інвалідністю. Організаційними засадами корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів в Німеччині визначено: надання високоефективних послуг із комплексної реабілітації з урахуванням потреб пацієнта; соціально-середовищну орієнтацію та соціально-побутову адаптацію; наявність розгалуженої диференційованої системи комплексної соціальної реабілітації; індивідуальний підхід у розвитку сфери сприйняття. До організаційних засад корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів в Україні відносимо: створення системи розвивального середовища дитини з урахуванням її нозології; спрямованість роботи реабілітаційних центрів на створення умов для реалізації державної політики у сфері надання реабілітаційних послуг дітям з інвалідністю; організацію послуг із комплексної реабілітації дітей з інвалідністю. У контексті з’ясування методичних засад корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів в Україні та Німеччині було розглянуто відповідні методи та методики, які використовуються в України та Німеччини. Визначено можливості використання елементів прогресивного досвіду в аспекті досліджуваної проблеми в Україні. На основі методу моделювання було запропоновано структурну варіативну модель комплексної реабілітації дітей з інвалідністю, яка складається зі структурних компонентів, цілей реабілітаційного впливу, змісту реабілітаційних заходів та суб’єктів комплексної реабілітації. Визначено основні перспективи розвитку діяльності центрів реабілітації для дітей з інвалідністю, зокрема: актуалізація меж відповідальності суб’єктів соціальної реабілітації дітей та молоді з інвалідністю у реабілітаційних центрах, де кожний учасник розділяє відповідальність за процес реабілітації; урахування системи цінностей суб’єктів соціальної реабілітації, яка включає повагу до особистості і її гідності за принципом: спочатку дитина (особа), а потім інвалідність; запровадження інклюзивного підходу в діяльність центрів реабілітації; делегування права професійним командам реабілітаційних центрів визначати її форму (міждисциплінарні, мультидисциплінарні, трансдисциплінарні тощо) відповідно до потреб і можливостей осіб із інвалідністю, завдань їх реабілітації; закріплення цього права нормативно; визнання ключової ролі спеціаліста в наданні якісних послуг як носіїв цінностей парадигмальних змін; створення єдиної інтегрованої інформаційної мережі щодо надання реабілітаційних послуг дітям та молоді з інвалідністю та громаді; організація та проведення постійно діючих освітніх заходів, обмін досвідом роботи без відриву від виробництва для спеціалістів центрів реабілітації дітей та молоді з інвалідністю з метою підвищення ефективності послуг; запровадження у професійну підготовку фахівців соціальної сфери в закладах вищої освіти інноваційних спеціалізацій щодо соціальної реабілітації дітей та молоді з інвалідністю, підтримки їхніх сімей; організація та проведення дослідницької роботи щодо напрацювання інноваційних практик у діяльності центрів реабілітації дітей та молоді з інвалідністю; проведення внутрішнього моніторингу й оцінки якості надання послуг у реабілітаційних центрах дітям та молоді з інвалідністю, під час планування роботи враховувати результати моніторингу для мінімізації причин, які викликають невдоволення якістю отриманих послуг тощо. Наукова новизна отриманих результатів дослідження полягає в тому, що вперше в українській педагогічній науці здійснено комплексне наукове дослідження визначеної проблематики й цілісно з’ясовано організаційно- педагогічні засади корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України та Німеччини. У межах характеристики теоретичних засад досліджуваного феномену розкрито поняттєвий апарат та генезу системи корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України та Німеччини. Виявлено нормативні засади корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України та Німеччини. Окреслено організаційні та методичні засади корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційних центрів України та Німеччини. Визначено можливості використання елементів прогресивного досвіду в аспекті досліджуваної проблеми в Україні. Практична значимість визначається тим, що узагальнені положення дослідження можуть бути використані в процесі формування освітньої політики в галузі спеціальної та інклюзивної освіти, розроблення методичного забезпечення означеного процесу, викладання лекційних, семінарських і практичних занять для студентів, магістрантів та аспірантів закладів вищої освіти. Прогностичний потенціал проведеного дослідження зумовлюється можливістю використання отриманих результатів для здійснення подальшої науково-дослідницької роботи в даному напрямі у процесі модернізації вітчизняної системи спеціальної та інклюзивної освіти.