Організаційно-змістові основи діяльності державних органів влади з розвитку освіти у сфері фізичної культури і спорту в Польщі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті досліджено організаційну діяльності державних органів влади з розвитку освіти в сфері фізичної культури і спорту в Польщі. Розкрито повноваження та зміст діяльності Ради міністрів Польщі, Міністерства народної освіти, Міністерства науки і вищої освіти, Міністерства спорту й туризму, встановлені завдання центральних і регіональних органів влади з питань розвитку освіти у сфері фізичної культури і спорту.
The article examines the organizational activity of the state authorities for the development of education in the sphere of physical culture and sport in Poland. It describes the powers and activities of the Council of Ministers of Poland, Ministry of national education, Ministry of science and higher education, Ministry of sport and tourism, the Central and regional authorities in the development of education in the sphere of physical culture and sports. The Central body of Executive power in the Republic of Poland is the Council of Ministers of Poland. It defines the main directions of domestic and foreign policy, enforces laws, issues normative acts, coordinates and monitors the work of state authorities. The Council of Ministers includes nineteen ministries. Each Ministry performs a political function, which was to prepare regulations in a specific field of activity and reflect the interests of the state and administrative function, which is to manage the processes affected by the Ministry. The Central bodies of state administration of education are involved in the development and implementation of the state policy in the sphere of education, establishing the prospects of its development, define the requirements to its content, level and volume, financial and logistical support. They participate in the organization of training of qualified personnel, coordination of research, methodological support, organization of international relationships, innovative technology implementation, supervise training and its results, participate in the inspections, certifications and accreditations for educational institutions. The Ministry can perform several common functions. Such general functions include the development of education in the sphere of physical culture and sports, which deals with the objectives of the Ministry of national education, Ministry of science and higher education, Ministry of sport and tourism. The Ministry of national education is responsible for the quality of education in the state, provides for the development of secondary education, and promotes equal opportunity in education of citizens of the country. The Ministry of science and higher education is responsible for the quality of higher education in the state, its compliance with international and European standards of education. Local authorities give funds to institutions, define their network, and provide social protection to their employees and students.
Опис
Ключові слова
освіта, education, фізична культура, physical culture, розвиток, development, організація, organization, органи влади, authorities
Бібліографічний опис
Мозолев, О. М. Організаційно-змістові основи діяльності державних органів влади з розвитку освіти у сфері фізичної культури і спорту в Польщі [Текст] / О. М. Мозолев // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 396–404.