Мовно-естетичні знаки української культури як невідʼємні складники поетичного лінгвостилю (на прикладі мовотворчості Івана Малковича)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено спробу зʼясувати специфіку використання у сучасній українській поезії різнорівневих образних одиниць, що формують категорію мовно-естетичних знаків національної культури. На прикладі поетичної мовотворчості Івана Малковича реалізовано спостереження за особливостями вживання митцем словесно-образних знаків, що глибинно споріднені з національно-культурним континуумом. Виявлено групи одиниць, належних до мовно-естетичних знаків національної культури.
Language development is directly linked with the work of artists that represent a culture. Powerful ground for the development of the language system is a poetic space. Research artistically shaped paradigm driven by the need to grasp the depth and volume expansion poetic thought as a fragment of language mental culture. In turn, this will enable to know the nature of the national linguistic creativity, tradition verbal and figurative language of creation, source, ways and means flowering of (enrichment, variation, transformation, complications, modifications) poetic system. One of the unexplored issues within the circle of the aforementioned problems is the question of linguistic signs aesthetic potential as a cultural marked units, their artistic and expressive value and importance in the national cultural context, the status of these units in the space of Ukrainian mentality. Answers to these questions can be obtained from the study idiostyle writers. Quite difficult while essential, in the original plan seems idiolect appointed John Malkovich The issue of language and national culture aesthetic signs violated C. I. Ermolenko. In essence of meaningful research scientist appointed concepts disclosed value concepts language and culture are considered conceptual and symbolic dimension simultaneous cutoff literary language Author determined number of key words, concepts as language and culture aesthetic characters (people, land, dream, thorns, wind), reveals literary language understanding as a component of national culture. The goal of our exploration is to identify and describe the different levels verbalized units that form the foundation of language and aesthetic characters of national culture and certified in poetic idiolect John Malkovich. The main task – to characterize the aesthetic sign language and units representing in figurative language forms of the national cultural space, implemented in the context of modern poetry. The object of observation chosen language poetry of John Malkovich, the subject – different levels of language and aesthetic characters of national culture, a certified idiostyle writer. In the article the attempt to find out the specifics of using poetry of John Malkovich shaped multi-level units that form the category of language and aesthetic characters of national culture. Done monitor features the use of verbal and figurative artist signs related with deep national and cultural continuum. Discovered group of units, due to language and aesthetic characters of national culture.
Опис
Ключові слова
мовно-естетичний знак національної культури, словеснообразний знак, поетична мовотворчість, художня мова, художній лінгвопростір, поетичний стиль Івана Малковича, поетичне мовомислення, мовомисленнєва культура, aesthetic sign language and national culture, verbal and figurative mark poetic linguistic creativity, artistic language, art oprostir linguistic, poetic style of John Malkovich, poetic language of thought, language mental culture
Бібліографічний опис
Беценко, Т. П. Мовно-естетичні знаки української культури як невідʼємні складники поетичного лінгвостилю (на прикладі мовотворчості Івана Малковича) [Текст] / Т. П. Беценко // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: М. М. Ведмедєв, В. С. Бугрій, І. О. Снегірьов та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (19). – С. 172–181.