Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8363
Title: «Science Art» як проекція у майбутнє музики
Other Titles: «Science Art» as Imagery of Future of Music
Authors: Тарапата-Більченко, Лідія Григорівна
Tarapata-Bilchenko, Lidiia Hryhorivna
Keywords: філософія музики
футуризм
майбутнє музики
синтез мистецтво-наука-технології
science art
philosophy of music
futurism
future of music
synthesis Art-Science-Technologies
science art
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Тарапата-Більченко, Л. Г. «Science Art» як проекція у майбутнє музики [Текст] / Л. Г. Тарапата-Більченко // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: М. М. Ведмедєв, В. С. Бугрій, І. О. Снегірьов та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (19). – С. 44–54.
Abstract: У статті осмислюються сучасні практики музичного «science art» як форми створення і побутування музики, що проектують її майбутнє. Прогнозується значний вплив наукових технологій на процес музичної творчості, подальша візуалізація музики та її еволюція за межами нормативно-ціннісної системи мистецтва. Констатуються трансформації в системі «композитор – виконавець – слухач»: перехід концертного простору у віртуальний, зміна статусу композитора, заміщення виконавця «цифровими музикантами», перетворення слухача на глядача. Зазначені тенденції позначаються як небезпечний вектор розвитку музики, який може зашкодити її існуванню як одухотвореної звукової матерії, унікального засобу самовиразу, комунікації та самопізнання.
The article conceptualizes modern practice of on line collaborations and science art a mode of creation and existence of music. Empowering of synthesis of musical art and science leads to a creation of a new musical instruments, methods of composer art and means of reconstruction of sound stream. We can see moving of music to virtual space, change of a role of composer, replacement of performer by «digital musicians» and holograms, reinterpretation of existing esthetic standards. The experience of collective sound installations and algorithmic creation of music in a global web testify contradiction between structure and improvisation, technologic particularity and creativity. The tendency to visualization of music changes it’s quintessence as an art of sound. A listener transforms to a spectator, musical creation – to an audio and visual object. Interaction communications strengthening replaces interpretive practice by operating activity of participants of an event. Practice of on line collaboration and science art directs evolution of music behind the borders of art values. The tendency is a dangerous vector of evolution of music. It might be harmful for existence of music as spiritual sound substance, a unique mean of self-expression, communication and self-knowledge. The article notices a crucially important role of music as a translation agent of humanitarian values in space and time continuum of the future in the context of denial of anthropocentrism by modern culture and replacement of human mission by technology, a transition of industrial formation to cognitive one.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8363
Appears in Collections:Філософія науки: традиції та інновації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tarapata-Bilchenko.pdf409,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.