Методичні засоби оптимізації соціокультурної адаптації китайських студентів – майбутніх викладачів музичного мистецтва
Вантажиться...
Дата
2019
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті репрезентовано методичні засоби оптимізації соціокультурної адаптації іноземних студентів у проекції на їхню підготовку до діяльності вчителів музичного мистецтва в педагогічних ЗВО. Обґрунтовано добір сукупності методів, що складають такі комплекси: групу вербально-комунікативних методів, спрямованих на поширення музично-педагогічного лексикону, методологічного тезаурусу, термінологічного глосарію; групу організаційно-інтенціональних методів, спрямованих на визначення та впровадження сприятливих умов створення інкультурного середовища; групу методів рефлексійно-ідентифікаційної спрямованості, які мають сприяти розвитку в китайських студентів професійної самосвідомості, почуттєвої сфери, здатності до емпатії та уяви.
The article presents methodological tools of optimizing the sociocultural adaptation of foreign students in the projection of their preparation for the activity of musical art teachers at pedagogical universities. The selection of the set of methods that make up the following complexes is substantiated: a group of verbal-communicative methods aimed at spreading the music-pedagogical lexicon, methodological thesaurus, terminological glossary; a group of organizational-intentional methods aimed at identifying and implementing favorable conditions for creating an incultural environment; a group of reflexive-identification techniques that are intended to promote development of professional self-awareness, sensual sphere, empathy, and imagination in Chinese students. The consequence of contextual analysis of scientific literature and pedagogical practice is the conclusion that the process of socio-cultural adaptation of foreign students to study in Ukrainian HEIs is more effective if specific methods of teaching and specially created educational environment are used. The results of theoretical explorations of the problem were extrapolated to the practical plane in order to develop appropriate methods of optimizing the socio-cultural adaptation of foreign students-vocalists in the course of their preparation for vocal-teaching activities. The presented methodological tools have a high potential for sociocultural adaptation of foreign students to educational activities in education institutions of Ukraine, which, in turn, has a positive impact on students’ professional preparation for performing, interpreting and pedagogical activities, forming the skills of thoughtful and reflexive assessment of the repertoire aimed at deepening awareness of the form and content of a work of art. It is promising to use certain elements of the methodology during trainings and workshops on organizing and holding concerts-lectures at musical art lessons.
The article presents methodological tools of optimizing the sociocultural adaptation of foreign students in the projection of their preparation for the activity of musical art teachers at pedagogical universities. The selection of the set of methods that make up the following complexes is substantiated: a group of verbal-communicative methods aimed at spreading the music-pedagogical lexicon, methodological thesaurus, terminological glossary; a group of organizational-intentional methods aimed at identifying and implementing favorable conditions for creating an incultural environment; a group of reflexive-identification techniques that are intended to promote development of professional self-awareness, sensual sphere, empathy, and imagination in Chinese students. The consequence of contextual analysis of scientific literature and pedagogical practice is the conclusion that the process of socio-cultural adaptation of foreign students to study in Ukrainian HEIs is more effective if specific methods of teaching and specially created educational environment are used. The results of theoretical explorations of the problem were extrapolated to the practical plane in order to develop appropriate methods of optimizing the socio-cultural adaptation of foreign students-vocalists in the course of their preparation for vocal-teaching activities. The presented methodological tools have a high potential for sociocultural adaptation of foreign students to educational activities in education institutions of Ukraine, which, in turn, has a positive impact on students’ professional preparation for performing, interpreting and pedagogical activities, forming the skills of thoughtful and reflexive assessment of the repertoire aimed at deepening awareness of the form and content of a work of art. It is promising to use certain elements of the methodology during trainings and workshops on organizing and holding concerts-lectures at musical art lessons.
Опис
Ключові слова
китайські студенти, соціокультурна адаптація, майбутні викладачі вокалу, Chinese students, sociocultural adaptation, future vocal teachers
Бібліографічний опис
Го Яньжань Методичні засоби оптимізації соціокультурної адаптації китайських студентів – майбутніх викладачів музичного мистецтва [Текст] / Го Яньжань // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 231–239. – doi: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/231-239.