Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8335
Title: Методичні шляхи вдосконалення вербальних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті музично-презентаційної діяльності
Other Titles: Methodological Ways of Improving Future Musical Art Teachers’ Verbal Skills in the Context of Music Presentation Activities
Authors: Чень Чень
Chen Chen
Keywords: музично-презентаційна діяльність
презентаційні вміння
майбутній учитель музичного мистецтва
вербальні й невербальні засоби мовленнєвої поведінки
presentation activity
presentation skills
future music teacher
verbal and non-verbal means of speech behavior
Issue Date: 2019
Publisher: ФОП Цьома С. П.
Citation: Чень Чень Методичні шляхи вдосконалення вербальних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті музично-презентаційної діяльності [Текст] / Чень Чень // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 138–147. – doi: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/138-147.
Abstract: У статті окреслено важливість проблеми формування презентаційних умінь в межах професійної діяльності вчителя. Мета статті полягає у виявленні методичних шляхів активізації розвитку й саморозвитку всіх аспектів презентаційних умінь майбутнього вчителя музичного мистецтва в умовах педагогічного вишу. Розроблено методику, яка передбачає вирішення таких завдань: забезпечити знання студентів про специфіку презентаційних умінь учителя музичної культури, актуалізувати наявні знання й уміння майбутніх учителів музики з використання вербальних і невербальних засобів мовленнєвої поведінки (виразність, нормативність і лексичне багатство), сприяти розвитку в студентів музичного мислення, емоційної чуйності, стійкого інтересу, а також умінь підтримувати увагу слухачів і зворотній зв’язок з аудиторією.
The article outlines the importance of the issue of presentation skills formation within professional activity of a teacher. The teacher’s speech in the pedagogical activity is considered as a leading means of solving the problems of education, upbringing and development of pupils. The purpose of this article is to identify methodological ways of accelerating development and self-development of all the aspects of presentation skills of future musical art teachers in the conditions of pedagogical higher education institutions. In the article the analysis of scientific-methodological literature is conducted, which allowed to conclude that the key to solving the problems of improving professional-pedagogical training is purposeful formation of a communicative competence, the main component of which is verbal communication. Verbal communication, including oral presentation, is considered as a component of communicative competence, which determines the level of intellectual education of subjects of communication, their common culture, and degree of conviction and passion. The developed methodology involves the following tasks: to provide the knowledge of students about the specifics of the presentation skills of the teacher of music culture, to update existing knowledge and skills of students with the help of verbal and nonverbal speech behavior. Realization of the molding experiment is aimed at creating conditions for the formation of the future musical art teacher’s presentation skills in the following areas: completement of various kinds of practical exercises, which include analytical exercises, exercises that improve mental and verbal abilities; training exercises, role-playing, creation of individual maps of formation of the skills of professional presentation activities; organization of students’ independent work aimed at practicing the skills of using verbal and non-verbal means of communication through training exercises; design of a “creative Piggy Bank” which represents an activity on creation of a kind of fund of the presentation skills of the student-musician. In the article the author's methodology of I. P. Marchenko was used. It is aimed at developing skills of verbal interpretation of musical works and contributes to development of future music teachers’ musical thinking, emotional responsiveness, creativity, and formation of such necessary qualities of speech, as expression, normativity, and lexical richness.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8335
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chen Chen.pdf536,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.