Національні традиції танцювального мистецтва як предмет хореографічної освіти

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті уточнено поняття національної хореографічної традиції та встановлено теоретичні положення, необхідні для розробки ефективної методики підготовки майбутніх учителів хореографічного мистецтва до освоєння національних традицій танцювального мистецтва. Наголошено, що актуальність цієї проблеми пояснюється низкою причин: 1) постійно розширюється коло відомих і досліджуваних явищ традиційної культури народів світу, поглиблюється розуміння їх загальних і особливих властивостей; 2) досить швидко змінюється світ, у якому існують традиції різних етносів, отже, змінюється характер взаємодії між національними та глобальними культурними процесами, змінюється ставлення людей до традицій (особливо це стосується нових поколінь, найбільшою мірою схильних до впливу масової євроатлантичної культури). З’ясовано, що художня, зокрема, хореографічна традиція, є складним, багаторівневим, системним і динамічним явищем. Виділено мега-, макро- і мікрорівні традиції. Констатовано, що специфічна танцювальна традиція входить в якості компонента до макросистеми художньої традиції, яка, у свою чергу, є стороною мегасистеми традиції національної культури. Відповідно до складності самого явища поняття національної хореографічної традиції визначено як: а) безліч інваріантних хореографічних композицій, художніх і мовних діалектів, жанрів, стилів і кінетичних прийомів, створених та існуючих у конкретній національній культурі протягом певного періоду його історії; б) процес передачі інваріантного змісту національного хореографічного мистецтва (форми, мови, жанри, стилі і прийоми) з покоління в покоління; в) ціннісне ставлення до інваріантного змісту національного хореографічного мистецтва та способу його успадкування, ретрансляції в культурі. Доведено, що в різних культурах традиція має різну ступінь впливу на життя людини і суспільства. Аргументовано, що максимальний вплив у традиційних культурах, набагато менший, ніж у сучасній постіндустріальній культурі. Значення національних художніх традицій для сфери освіти багаторазово зростає за часів становлення національної самосвідомості народів планети. Визначено, що національні традиції мистецтва народів планети в даний час відчувають руйнівний вплив процесу глобалізації, а тому їх необхідно підтримувати й розвивати. А відтак, школа може й повинна вирішити цю проблему як головний, найефективніший інструмент традиції. З’ясовано, що збереження й розвиток художніх традицій є пріоритетним завданням шкільного художньої освіти.
The article clarifies the concept of the national choreographic tradition and establishes the theoretical provisions necessary to develop an effective methodology for preparing future teachers of choreographic art to master national traditions of dance art. It is found out that artistic, in particular, choreographic tradition is a complex, multi-level, systemic and dynamic phenomenon. It is advisable to highlight the mega-, macro- and micro-levels of tradition. A specific dance tradition is included as a component in the macro-system of artistic tradition, which, in turn, is a side of the mega-system of the tradition of national culture. In accordance with complexity of the phenomenon itself, the concept of national choreographic tradition is defined as: a) a multitude of invariant choreographic compositions, artistic and linguistic dialects, genres, styles, and kinetic techniques created and existing in a particular national culture during a certain period of its history; b) the process of transferring the invariant content of national choreographic art (forms, languages, genres, styles and techniques) from generation to generation; c) value attitude to the invariant content of national choreographic art and the method of its inheritance, relaying in culture. In different cultures, tradition has a varying degree of influence on the life of the individual and society. The maximum influence is in traditional cultures, much less – in the modern post-industrial culture. The national traditions of the art of the peoples of the planet are currently experiencing destructive influence of the process of globalization, and need to be maintained, supported, developed. The school can and must solve this problem as the main, most effective instrument of tradition.
Опис
Ключові слова
хореографічна освіта, танцювальне мистецтво, національні традиції, choreographic education, dance art, national traditions
Бібліографічний опис
Чжан Юй Національні традиції танцювального мистецтва як предмет хореографічної освіти [Текст] / Чжан Юй // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 53–65. – doi: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/053-065.