Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8326
Title: «Базис» і «надбудова» китайської фортепіанної педагогіки
Other Titles: «Basis» and «Add-On» of the Chinese Piano Pedagogics
Authors: Тарапата-Більченко, Лідія Григорівна
Tarapata-Bilchenko, Lidiia Hryhorivna
Keywords: китайська фортепіанна педагогіка
фортепіанна освіта в КНР
міжкультурні комунікації
адаптація освітньої моделі
взаємодія європейської та національної традицій
Chinese piano pedagogics
professional piano education in PRC
cross cultural communications
adaptation of educational system
interaction of the European and national traditions
Issue Date: 2019
Publisher: ФОП Цьома С. П.
Citation: Тарапата-Більченко, Л. Г.«Базис» і «надбудова» китайської фортепіанної педагогіки [Текст] / Л. Г. Тарапата-Більченко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 43–52. – doi: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/043-052.
Abstract: У статті конкретизуються особливості китайської фортепіанної педагогіки як результату взаємодії європейських і національних традицій у процесі запозичення Китайською Народною Республікою вдалої освітньої моделі та її подальшого розвитку на національному ґрунті. Попри видатну роль російських педагогів-піаністів у процесі ґенези і становлення китайської фортепіанної школи констатується основоположне значення національних цінностей та естетичних стандартів у змісті музичної освіти в КНР. Екстраполяція європейської музично-педагогічної моделі в ментальний простір китайської нації визначається як адаптація культурою іншокультурного «базиса», його трансформація під впливом світоглядної «надбудови» даосизму і конфуціанства. Категоріальна опозиція «базис – надбудова» застосовується як художня метафора, що моделює дослідницьку оптику та розширює епістемічний доступ до предмета дослідження.
The article specifies characteristics of Chinese piano pedagogics as a result of the national and European tradition interaction in the process of adoption of a successful musical and pedagogical model and its further development on the national basis. Despite an outstanding role of Russian teachers and pianists in the genesis and formation of the Chinese piano school, the national values and esthetic standards play a fundamental role in piano education in PRC. Extrapolation of the European musical and educational model into the Chinese national mental space is determined as an adaptation to a foreign cultural “basis” and its transformation under the influence of the worldview “add-on” of Taoism and Confucianism. The categorical opposition of “basis – add-on” has been used as a metaphor modeling the research optics and extends the epistemic access to the content of the subject research. Comparative and theoretical methods of analysis have been used. The research defines the sensibility of the Chinese musical educational system for the methodological achievements of other national schools as the process of adaptation, assimilation and integration of the productive ideas with the policy of saving Chinese cultural identity. Interaction of the European and national traditions in the process of formation of the Chinese piano school confirms the worldwide tendency to the changes in the educational system into the ethnocultural dialogue based on integration, mutual influence and convergence of the mentally different educational systems.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8326
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tarapata-Bilchenko.pdf540,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.