Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх молодших медичних спеціалістів у процесі вивчення природничо-наукових дисциплін

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена проблемі інтеграції фундаментальної та фахової підготовки майбутніх молодших медичних спеціалістів у процесі вивчення природничо-наукових дисциплін. Розглянуто комплекс навчально-методичних засобів, які підвищують якість процесу інтеграції фундаментальної та фахової підготовки. Здійснено аналіз робочих програм із традиційного курсу «Фізика та астрономія», «Основи біологічної фізики та медична апаратура» та фахових (клінічних) дисциплін, результат якого узагальнено в порівняльній таблиці. Наведено приклад фрагменту вдосконаленої робочої програми з дисципліни «Фізика та астрономія» розділу «Механічні коливання та хвилі», зміст якої ми розширили міждисциплінарними поняттями медичного характеру.
The article is devoted to the problem of integration of fundamental and professional training of future junior medical specialists in the process of studying natural sciences. The content of the concepts of “vocational orientation of training”, “cross-curricular relations” is analyzed. The complex of educational and methodological tools that increase the quality of the process of integration of fundamental and professional training is considered. The analysis of work programs in the traditional course “Physics and Astronomy”, “Fundamentals of biological physics and medical equipment”, and professional (clinical) disciplines, the result of which is summarized in the comparative table. The importance of introduction of medical tasks into the educational process is substantiated, the levels of complexity of physical tasks of medical content are developed (according to taxonomy of D. Tollingerova, D. Goloushova, G. Kantorkova). The concept of “medical content problem” is defined. The educational and methodological tool that improves the quality of the mechanism of the process of integration of fundamental and professional training is highlighted: supplementing the content of educational material from the discipline “Physics and Astronomy” with material rich information, which is densely close to medicine. An example of a fragment of an advanced work program in the discipline “Physics and Astronomy” of the section “Mechanical vibrations and waves”, the content of which we have expanded with interdisciplinary concepts of medical nature. It is emphasized that formation of a professional competence of future junior medical specialists depends to a large extent on the quality of educational and methodological achievements and the effectiveness of the educational process in the educational environment of the medical college, which is aimed at conscious consideration of the possibilities of subjects of general, natural and scientific sciences and cycles of training future physicians.
Опис
Ключові слова
професійна спрямованість навчання фізики, інтеграція фундаментальної та фахової підготовки, медичний коледж, professional orientation of teaching physics, integration of fundamental and professional training, medical college
Бібліографічний опис
Яковишена, Л. Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх молодших медичних спеціалістів у процесі вивчення природничо-наукових дисциплін [Текст] / Л. Яковишена // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 7 (91). – С. 324–336.