Про вивчення і використання методів математичної статистики для аналізу результатів педагогічних досліджень майбутніми науковцями

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018-09
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядається проблема використання майбутніми науковцями методів статистичної обробки результатів педагогічного експерименту, які застосовуються з метою виявлення кількісних та якісних характеристик ефективності запропонованих новацій (організаційно-педагогічних умов; моделей, систем тощо). Встановлено, що найбільш поширеними у науково-педагогічних дослідженнях є наступні статистичні методи: соціометрія, реєстрація, ранжування, шкалювання, середнє арифметичне, дисперсія; однофакторний, регресивний, кореляційний аналізи тощо. Показано, що вибір методів математичної статистики залежить, насамперед, від мети і завдань дослідження. Обґрунтовано, що майбутньому науковцю необхідно оволодіти різноманітними методами математичної статистики, щоб обрати коректні й ефективні методи для перевірки ефективності власного науково-педагогічного дослідження та оцінки достовірності одержаних експериментальних результатів. Проведений попередній аналіз кваліфікаційних наукових праць останніх років спеціальності 015 Професійна освіта (13.00.04 – теорія і методика професійної освіти) засвідчив наявність таких робіт, де не використовувалися методи статистичної обробки отриманих результатів експериментальних досліджень, а тому є підстави сумніватися у ефективності запропонованих ідей.
The article deals with the problem of the use by future scientists of methods of statistical processing of the results of a pedagogical experiment, which are used to identify quantitative and qualitative characteristics of the effectiveness of the proposed innovations (organizational and pedagogical conditions, models, systems, etc.). The aim of the article is illuminating the problem of studying and using mathematical statistics in the process of processing the results of pedagogical research by future scientists. Methods of research: analysis, systematization, generalization of pedagogical and scientific-methodological research within the field. Main outcome of research. It is established that the most common in scientific and pedagogical studies are the following statistical methods: sociometry, registration, ranking, scaling, arithmetic mean, variance; single-factor, regression, correlation analysis, etc. It is shown that the choice of methods of mathematical statistics depends, first of all, on the goals and objectives of the study. It is substantiated that the future scientist needs to master the various methods of mathematical statistics in order to choose the correct and effective methods for checking the effectiveness of their own scientific and pedagogical research and assess the reliability of the experimental results. The preliminary analysis of qualification scientific papers of the last years of the specialty 015 Professional education (13.00.04 - theory and methodology of vocational education) has shown the presence of such works, which did not use the methods of statistical processing of the results of experimental research, and therefore there is reason to doubt the effectiveness of the proposed ideas. We assume that this situation is due to the lack of ability of future scientists to use such methods, and therefore it is becoming relevant to prepare future scientists for the use of mathematical statistics methods to process the results of experimental research. Conclusions and prospects of further research. Modern education today needs much innovation. The feasibility and necessity of their implementation should be confirmed by statistical analysis. This requires advanced training of masters of education. The analysis of the qualification scientific works of recent years, shows the presence of theses without the mathematical processing of experimental data. We believe that this is due to the lack of developed scholars' ability to analyze and use statistical methods to test the effectiveness of pedagogical hypotheses. Therefore, the problem of forming their ability to carry out a statistical analysis, which should be solved already at the master's level during the formation of their analytical competence.
Опис
Ключові слова
методи статистичної обробки, methods of statistical processing, майбутній науковець, future scientist, науково-педагогічні дослідження, scientific and pedagogical researches, аналітичні вміння, analytical skills, кваліфікаційна наукова праця, qualification scientific work
Бібліографічний опис
Вакал, Ю. С. Про вивчення і використання методів математичної статистичної для аналізу результатів педагогічних досліджень майбутніми науковцями [Текст] / Ю. С. Вакал // Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. – Черкаси, 2018. – №13. – С. 62–73.